mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på svizze@hotmail.se eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 18 Söderköping-Gamleby.

Publicerad 2015-07-31 21:44:30 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Efter en skön natts sömn i en hotellsäng var det uppstigning kl 07:30.
Frukosten började nämligen inte att serveras förrän kl 08:00.
Det smakade himmelskt gott i jämförelse med de knäckemackor jag äter annars till frukost på den här resan.
Kläderna var nu torra bortsett från skorna som jag glömt bort att fixa till dagen innan. Att jag la dom på handukstorken under frukosten gjorde varken till eller från.
Utcheckad & klar gav jag mig iväg framåt 09:30.
Innan jag trampade iväg fyllde jag på mina flaskor på hotellet. Jag fick samma vatten som de säljer i fina flaskor som sitt egna brunnsvatten. Priset då är 150kr för 70cl. Jag behövde inte betala för vattnet tack & lov.
Över Söderköping hängde tunga moln. Men eftersom väderprognoserna sa att det skulle vara uppehåll hela dagen startade jag utan regnkläder.

Färden gick på små fina asfalterade byvägar ner till först Ringarum, sedan vidare till Gusum & Valdemarsvik.
Jag hann ca 5 kilometer innan de första regndropparna kom. Jag tyckte att himlen såg ljusare ut så jag chansade på att det inte skulle bli något av regnet. Det var en chansning som inte gick hem. Istället så började det ösregna & jag blev genomvåt.
Eftersom jag blev dyngsur var det ingen mening att stanna & dra på mig regnkläderna utan jag fick sonika bita ihop.
På kuperade vägar slet jag på ner till Ringarum. Där cyklade jag bort till Ok-macken & köpte en kaffe & en bulle.

Under tiden som jag fikade slutade det att regna & när jag trampade vidare mot Gusum tittade till & med solen fram. Jag stannade till vid ån i Gusum & sträckte på benen. Kläderna var nu torra igen, men jag var fortfarande frusen så jag trampade snart vidare.

Paus i Gusum.


Cykelspåret gick härifrån på en gammal banvall ner till Valdemarsvik. Eftersom underlaget var grus valde jag att cykla på landsvägen istället. 
När jag hade passerat Valdemarsvik hade jag cyklat 50 kilometer & det var hög tid för lunch. Jag stannade till vid vägkanten & kokade pasta, som jag serverade med köttfärssås. Innan maten var klar började det åter regna. Denna gången var jag snabb med att plocka fram regnkläderna.
Efter att jag kastat i mig maten & snabbt packat ihop mina grejer igen cyklade jag vidare. Nu på mindre vägar ner mot Västerum & vidare mot Loftahammar. Efter vad som kändes som en evighet, oklart hur länge slutade det regna & jag kom till länsgränsen mot Kalmar.
Hela dagen tidigare hade jag dragits med negativa tankar & det hade känts som om jag skulle ge upp. Men när skylten dök upp försvann dom för tillfället & jag fylldes istället av lycka & stolthet.
Jag hade nu trampat mig hela vägen från Haparanda & in i Småland. Landskapet som är min hembygd, även om det är på andra sidan.
Jag firade traditionsmässigt med en banan & cyklade vidare. 

Jag firar ankomsten till Småland med en banan. 


Snabbt återkom de negativa tankarna även om jag försökte trycka undan dem. Då dök plötsligt en långfärdscyklist upp. Vi stannade för att prata en stund. Det var en engelsman som var på väg från Manchester till Stockholm. Han visade mig på kartan vilka dåliga grusvägar som han hade cyklat söder om Västervik & som jag borde undvika. Han berättade även att det gick en liten fin cykelväg utmed E22:an ner till Helgenäs & att man därifrån kunde fortsätta på fina byvägar ner till Lofta. På så vis slapp man cykla ut runt Loftahammar. Han rekommenderade även ett litet café i Lofta.
Efter att jag visat honom bra vägar upp till Stockholm med båt över Bråviken samt över Skanssundet från Mörkö cyklade vi vidare. Jag gjorde precis som han hade rekommenderat & lämnade åter cykelspåret & trampade istället ut till Helgenäs & vidare till Lofta. 
I en seg uppförsbacke före Lofta möter jag ännu en långfärdscyklist. Han ber mig att cykla på uppför backen & vänder om & gör mig sällskap uppför. Vi cyklar & pratar några minuter. Den här gången är det en tysk. Han är precis som engelsmannen på väg till Stockholm. Vart han ska ta vägen sen har han ingen aning om.

Caféet i Lofta.


Jag stannar på Caféet i Lofta. Som utlovat var det ett mysigt café som låg i en gammal skola. Här tar jag en kaffe & äter en äppelpaj medan jag studerar kartan efter ett bra ställe att tillbringa natten.
Jag hittar en badstrand utanför Gamleby. Dess läge gör att jag misstänker att där även ligger en camping. Om så är fallet får jag ta den smällen för jag orkar inte leta upp ett nytt ställe, tänker jag när jag trampar vidare den sista milen.

Mycket riktigt visar det sig vara en camping. Jag checkar in & letar sedan upp ett trevligt ställe nere vid vattnet att slå upp tältet på. Därefter väntar en dusch innan jag kokar mig lite nudlar till kvällsmat.

Cykeln får kvällstid agera torklina & vädringsställ.


Dagens etapp blev 101 km med en snitthastighet på 15,9 km/h.
Total sträcka 1686 km.

I morgon trampar jag vidare mot Oskarshamn.


Dag 17 Gisekvarn-Söderköping.

Publicerad 2015-07-30 22:01:21 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Uppstigning vid kl 07:00. Rena sovmorgonen i jämförelse med dagen före.
Frukosten inmundigades på båtklubbens brygga innan det var dags att packa cykeln.
Jag hade bestämt träff med "Loben", min morbror, vid landsvägen kl 08:00. 
Han hade lastat mtb:n på biltaket & kört till Vagnhärad på morgonen. Därifrån cyklade han ner för att möta upp mig & följa med hela dagen. 

Cykeln redo för avfärd vid Kolbryggans båtklubb.


Morgonen var kall & rejält mulen. Enligt väderleksprognoserna var det utlovat regn hela dagen. Jag hade därför tagit på mig långbyxor direkt från start för första gången på det här äventyret. Dessutom drog jag på mig skoskydd & armvärmare.
Jag kände direkt när jag trampade iväg att det var en felbedömning. 
Samma felbedömning hade Loben gjort. Under tiden han väntade på att jag skulle komma ut till landsvägen tog han av arm- & benvärmare samt väst. Själv behöll jag mitt på tillsvidare.

Vi trampade iväg mot Nyköping längs med lv 219. Efter ca 5 km fick jag ge upp. Vi stannade så att jag kunde byta till kortbyxor & ta av mig skoskydden. Samtidigt bjuder min morbror på kaffe & kokt ägg som han tagit med. Ägg är något jag saknar & det smakar gudomligt. 
När vi står här så rullar ett större gäng cyklister förbi. De har liknande cyklar med en styrväska allihop. Det är tydligt att det är skiftande cykelerfarenhet på gänget. Allt från nybörjare till vad som verkar att vara riktigt duktiga cyklister.
Det visar sig vara ett gäng amerikaner som är påväg från Stockholm till Köpenhamn. Troligtvis har de en följebil som fraktar packning samt sköter markservice.
Vi rullar vidare men får nästan omedelbart stanna igen eftersom det självklart börjar att regna & vi får därför sätta på oss regnkläder.

Vi trampar på i regnet. Jag känner mig sliten, men sällskapet piggar upp. Efter ytterligare ca 5 km har Loben fått pyspunka på bakdäcket. Vi stannar & han provar att pumpa. Det fungerar, åtminstone för stunden. Efter ca 10 km får vi stanna och byta slang. Nu har det åtminstone slutat regna. 
Slangbytet går snabbt & snart är vi åter på rull. 

Pitstop med slangbyte vid vägkanten.


Vid tolvtiden rullar vi in i Nyköping. Vi har då avverkat ca 50 km & det är hög tid för lunch.
Loben tar befälet & vi hamnar på en trevlig hamnkrog där han bjuder på lunch.
Solen har tittat fram. Av det utlovade regnet som skulle vara hela dagen syns inga spår.

Hamnkrogen i Nyköping där dagens lunch förtärdes.


Efter intagen lunch & vila fyller vi på våra vattenflaskor på restaurangen & rullar vidare. Färden går på fina cykelvägar först genom stan & sedan utmed gamla E4:an.
Efter Svalsta tar cykelvägen slut & vi fortsätter längs med riksvägen. Strax efter svänger Cykelspåret in på mindre vägar. Vi stannar & försöker lista ut vad det är för beskaffenhet på vägarna. Då dyker en postbil upp. Jag stannar honom & det visar sig att han inte bara kör post i området utan bor även utmed vägen som Cykelspåret går. Det visar sig precis som vi misstänkt att det är ca 6 km grusväg det hållet. Vi tar istället & cyklar gamla E4:an bort till Jönåker innan vi svänger av mot Östra Husby. 
Solen skiner men ju närmre Jönåker vi kommer ju svartare blir himlen. Till slut är det kolsvart framför oss & vi bara väntar på att solen skall försvinna & himlen öppna sig. 

(Foto: Lars-Olof Bertilsson).
Himlen ser svart ut, in över Jönåker.


Vi klarar oss mirakulöst nog och fortsätter vägen ner mot båten som skall ta oss över Bråviken. 
Det märks att vi är i utkanten av kålmårdsberget. Vägen är rejält kuperad & krokig. 
De 15 cykeldagarna på de senaste 17 dagarna börjar att göra sig påminda. Jag känner mig mer & mer sliten i backarna & hänger gärna med huvudet. 
Efter ca 2 timmars cykling från Nyköping når vi så det lilla färjeläget. Vi stannar vid ett litet fik & äter äppelpaj med vaniljsås. 
Solen försvinner & på andra sidan Bråviken är himlen åter svart.
När vi rullat på färjan åker regnkläderna åter på.

När vi rullar i land på andra sidan är det inte frågan om utan när det ska börja åska. Det mullar & blixtrar på alla sidor om oss. 
Konstigt nog dröjer det ca 10 km innan det kommer. Det är en rejäl åskskur som varar i drygt en mil. Därefter väntade ytterligare en mil i duggregn innan vi kunde rulla över Göta kanal & in i Söderköping.
Jag hade tidigare på dagen sagt att jag p.g.a regnet funderade på att leta upp ett vandrarhem. Det visar sig att Loben tänkt att överraska mig med en hotellnatt samt en middag på kvällen. 
Vi stannar vid Söderköpings Brunnshotell där jag får ett fint enkelrum. Väl incheckad tar jag en varm härlig dusch & hänger sedan kläderna på tork. Under tiden dyker min kusin upp för att hämta Loben & köra honom tillbaka till Vagnhärad, men först väntar middag.
Vi äter en härlig trerätters tillsammans & jag är inte tillbaka på hotellet förrän vid kl 21:30. Jag är dödstrött & somnar omedelbart.

Natten tillbringades på Söderköpings brunnshotell istället för i tältet.


Tack snälla Lars-Olof för det trevliga sällskapet under dagen samt för att du skämde bort mig ordentligt. 
Jag kan inte beskriva hur skönt det var att krypa ner i en hotellsäng istället för i sovsäcken i ett blött tält. 

Dagens etapp blev 112 km med en snitthastighet på 16,8km/h.
Total sträcka 1585 km.

I morgon cyklar jag in i Småland.

Dag 16 Åkersberga-Gisekvarn

Publicerad 2015-07-28 20:11:58 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Klockan ringde redan kl 04:30. En okristligt tidig tid att kliva upp. Jag avundas inte min svåger som är uppe så tidigt varje arbetsdag.
Efter lite snabba morgonbestyr var vi snart i bilen mot Åkersberga. Väl på plats river jag tältet som nu är torrt & fint. Efter det dricker vi en kopp kaffe, innan jag rullar iväg strax före kl 06:00.

Ute är det grådisigt & mulet. Jag hinner inte många hundra meter innan den första regndroppen faller. Jag struntar i att ta på regnkläder & fortsätter i förhoppning om att det inte ska bli så värst mycket regn.

Solen försöker att tränga igenom morgondiset vid Svinninga.


Ut ur Åkersberga går det på cykelväg. Efter Svinninga är det landsväg som gäller fram till Arninge. 
Där stannar jag till på Statoil & köper en kaffe. Jag kollar in kartan för att få lite koll på vilken väg jag ska ta mig förbi Stockholm. Strax efter 07:00 cyklar jag vidare.

Jag lämnar Cykelspåret här för en egen alternativ väg.
Färden går på cykelvägar genom Hägernäs, Täby & vidare över Djursholm till Bergshamra, Solna & slutligen till Brommaplan. 
Här möter David Andersson, en kompis, upp mig. Han kom att göra mig sällskap några timmar under dagen. Precis när jag anlänt Brommaplan, 30 minuter försent till på köpet, dyker kollegan Oskar Theorin upp. Han stannar till & pratar några minuter.

Drottningholms slott.


David & jag fortsätter sedan över Drottningholm till Ekerö. Vädret är fortfarande grått & det duggregnar lite emellanåt. Vi småpratar om allt möjligt under färden & det är riktigt trevligt trots det dåliga vädret. Nere i Jungfrusund stannar vi & fikar en stund innan vi tar båten över till Slagsta.

David, dagens följeslagare förbi Stockholm.


I Slagsta går färden vidare via Hallunda till Tumba. Vädret har blivit bättre & framför allt varmare. Efter några kilometer får vi stanna så att jag kan klä av mig en tröja på överkroppen. 
I Hallunda förenas vi sedan med Cykelspåret som tar oss vidare söder ut.
Väl nere i Tumba skiljs våra vägar åt & David återvänder hemåt. 

Jag trampar vidare ner till Vårsta & vidare några kilometer mot Nynäshamn innan jag svänger av mot Skanssundet. Först här är det slut på cykelvägar & det blir en fin liten landsväg de sista 16 kilometrarna ner till Sandviken & Skanssundet. 
Från Tumba & ner hit är det rejält kuperat emellanåt & det är den tyngsta cykelbiten sedan jag lämnade Sundsvall.
I Sandviken tar jag båt de hundra metrarna över sundet till Mörkö.

Precis vid det lilla färjeläget på Mörkö ligger en fin liten restaurang uppe på en höjd, med utsikt över sundet. Jag kostar på mig en fin hamburgertallrik & slår mig ner på uteserveringen. Solen lyser nu från en blå himmel & det är riktigt varmt. 
Innan jag cyklar vidare köper jag mig en kaffe i kiosken som ligger nedanför. Jag får mina vattenflaskor fyllda. 
Under tiden jag dricker mitt kaffe passar jag på att ringa några nära & kära.

En utsökt hamburgare dinerades med havet som utsikt.


Efter detta längre stopp trampar jag vidare ca 10 kilometer genom Mörkö innan jag rullar över bron & lämnar ön bakom mig. Strax är jag framme vid gamla E4:an & svänger vänster mot Vagnhärad. Vägen är nyasfalterad & man har tagit bort den breda vägrenen. Istället har man gjort fina cykelbanor på bägge sidor. 
Föredömligt!
Strax före Vagnhärad svänger Cykelspåret ner mot Trosa. Jag bestämmer mig istället för att cykla in till Vagnhärad. Här stannar jag på en mack & köper mig en glass. Undertiden jag svalkar mig med glassen granskar jag kartan efter ett bra ställe att ta natten på.
Jag hittar en havsvik ca en mil söder om Vagnhärad & bestämmer mig för att söka lyckan där.

Det känns osannolikt när jag tittar i kartan & inser hur långt det är från Haparanda, när jag nu har rullat in i Sörmland. 


Jag cyklar iväg den sista milen längs med lv219 & väl nere vid viken ler lyckan åt mig.
Här ligger en fin båtklubb med en bom uppe vid vägen. Jag slinker förbi bommen & kan konstatera att det är perfekt för mitt ändamål.
Jag hittar en anslagstavla med telefonnummer till båtklubbens styrelse.
Som ordförande står bara "rullande". Jag  ringer nästa person i ordningen, deras sekreterare.
En trevlig kille svarar i andra ändan. Jag berättar att jag är på väg med cykel från Haparanda till Ystad & nu står på deras båtklubb. Kan det gå för sig att slå upp ett tält över natten.
Efter en lång tystnad, som i telefonen kändes som en evighet, får jag ett okej. Han tror inte att någon har något emot det.
Jag är rätt övertygad att frågan finns med på dagordningen vid nästa möte. 

Kvällens tältplats på en båtklubb.


Tidig kväll idag. Något som behövs efter den tidiga starten. Nu väntar även tidig sänggång. 

Dagens etapp blev 121km med en snitthastighet på 16,9km/h.

Total sträcka 1473km.

I morgon cyklar jag vidare mot Söderköping.


Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela