mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 10 Rö-Svartvik.

Publicerad 2015-07-22 21:43:19 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Jag vaknade vid kl 07:00. Det hade regnat hela natten så efter de vanliga morgonbestyren blev det till att packa ner tältet blött. Kl 08:00 gav jag mig av.

Första milen ungefär var grusväg över ett litet berg. Vägen var otroligt tung efter nattens regn & jag tänkte att den här dagen kommer inte att bli kul. 
Men snart var jag uppe på toppen. Jag kunde rulla utför lite försiktigt & sicksacka mig fram mellan vägens vattenfyllda hålor.
Nere från höjden kom jag till samhället Ulvik. Härifrån var det cykelväg in till Älandsbro. 

Jag stannade först vid affären för att handla det sedvanliga. Middagsmaten, bananer men som omväxling även hushållspapper.
Jag rullade de hundra metrarna bort till macken. Där köpte jag en kaffe & laddade telefonen en stund.
Jag blev pratandes med föreståndaren en bra stund. Vi pratade om min resa samt om hans fundering på att göra samma resa fast på rullskidor. Helt klart en häftig idé, som kräver lite mer förberedelse än vad jag har haft. 

När kaffet var urdrucket fortsatte jag på cykelvägar, samt genom villakvarter, till Härnösand. 
Cykelspåret blir härifrån en rejäl omväg inom landet över resans näst högsta punkt. E4:an är inget alternativ härifrån. Jag granskar kartan & ringer sen till turistbyrån för att fråga om det går att cykla öster om E4:an ner till Timrå.
Killen jag pratar med visar sig vara cyklist. 
Det ska gå att ta sig ner till Timrå öster om E4:an, men det är på grusväg i sådana fall.
Eftersom det är uteslutet i min värld frågar jag i stället om vägen som cykelspåret går.
Killen på turistbyrån svarar att det är det hållet han skulle rekommendera. Det är asfalt hela vägen & citat "den mest populära vägen bland Härnösands landsvägscyklister.
Saken är avgjord. Det blir inlandet över Nyland, Stigsjö, Roten & Åsäng ner till Timrå.
Stigsjö kyrka.

Jag blir definitivt inte besviken. Första 15km är lättcyklade genom ett vackert landskap.
Jag stannar till vid en vacker kyrka i Stigsjö & äter en banan. Härifrån ska vi upp på resans näst högsta höjd, vid Roten, 315 meter över havet. Vid Skule var det 368m.
Strax efter Stigsjö svänger jag av på en liten byväg. Jag stannar till vid ett hus strax efter korsningen & ber om vatten.
När väl flaskorna är fyllda kan jag ta mig an backarna.

Jag förstår varför vägen är populär bland cyklister. Det är glest med trafik & vackra vyer. Den går stadigt uppför utan att avskräcka under ca 7-8km. För att de sista 2 kilometrarna branta till ordentligt. 
Väl uppe börjar jag rulla utför men stannar snart för att laga mig lite mat vid vägkanten.
Det är skönt att det är lättcyklat efter ett längre stopp. Det tar alltid några kilometer innan benen är med igen efter att de fått vila.
Matlagning vid vägkanten.


Efter maten rullar jag snabbt ner till Åsäng för att cykla vidare på en större landsväg in till Sörberge. Härifrån tar jag mig fram på cykelvägar resten av dagen. Först genom Timrå, vidare förbi Sundsbruk, Birsta & in i Sundsvall. 

I Sundsvall tar jag vägen över bron istället för att cykla genom stan. 
Bron är försedd med bred cykel- & gångväg som sig bör när nya vägar, eller broar för den delen, byggs.
Jag stannar till & tar några foton. Utsikten in mot stan är verkligen vacker.
Jag fortsätter sedan längs med vattnet förbi Stockvik & hamnar tillslut i Svartvik.
Det är hög tid för mat igen. Men istället för att laga mat & cykla vidare ett par mil till bestämmer jag mig för att det får bli en tidig kväll.
Utsikten in mot stan från den nya bron i Sundsvall.


Vid Svartvikskajen jämte Svartviks herrgård åker tältet upp. Det är en fin kväll med en svag vind så tältet torkar snabbt.
Efter att ha haft ett längre samtal med ett par från Stockholm så lagar jag mig lite middag.
Kvällens läger intill en vik i Sundsvallsbukten.


Dagens etapp var 87 km. Snitthastigheten landade på 14,7km/h
Total sträcka 904km.

I morgon trampar jag vidare mot Hudiksvall. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela