mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 15 Rimbo-Åkersberga.

Publicerad 2015-07-27 20:07:34 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Meningen var från början att jag idag skulle ha haft en vilodag i Rimbo. Därifrån skulle jag sedan på tisdagen cykla förbi Stockholm. Jag har i förväg varit lite orolig över att avståndet skulle bli för långt. Jag vill gärna passera "stor-stockholm" med marginal innan jag slår upp tältet & tar kväll.
Nu när jag med hjälp av Magnus cyklade in en dag i helgen så växte en ny idé fram. Vilodag redan på söndagen, för att på måndagen cykla ner till Åkersberga där Magnus jobbar på Österåkers GK. På hans arbetsplats kan cykeln sedan stå till tisdagen medan jag åker med tillbaka till Rimbo över natten.

Dagen började med ännu en sovmorgon. Vid kl 08:30 klev jag ur sängen. Borta var helgens regn. Tyvärr var blåsten dock kvar.
Efter en lugn förmiddag började jag packa cykeln efter kl 11:00. All packning skulle på. Ingen skulle kunna beskylla mig för att fuska, som att jag t.ex skulle skickat grejerna i bil med Magnus.
Vid 11:45 rullade jag sedan iväg. 

Direkt efter start i Rimbo vid dagens korta distans.


Genom Rimbo trampade jag iväg på cykelbanor. Strax utanför samhället var det slut på det roliga. Härifrån gick det istället längs med en hårt trafikerad landsväg, helt utan vägren. Motvinden som slog i pannan skapade snabbt negativa tankar. 
Efter 1 timmes cykling kommer jag till Roslagsstoppet. Jag stannar till på deras parkering en stund. Dricker lite & äter en liten chokladbit som låg & väntade i styrväskan.
Min morbror hade sökt mig på mobilen så jag ringde upp & pratade med honom en stund. Eventuellt kommer han och gästar mitt äventyr på onsdag. 

Efter ca 30 minuter trampar jag vidare med kalla ben. 
Färden går längs med gamla E20 (Norrtäljevägen) ner till Brottby. Här  svänger jag av in på en fin liten landsväg. Direkt kommer en lång seg stigning & efter ytterligare någon kilometer en brant, tuff backe. Mitt i den andra backen blir jag omkörd av en cyklist från Vallentuna CK på en racer. Han ropar åt mig;
-"Otur att du lyckades hitta den tuffaste backen i hela Roslagen, med all den packningen." Sedan försvann han över backkrönet & jag såg honom inte mer.
Idag är annars den dagen som jag sett flest cyklister som varit ute på sina träningsrundor. Faktiskt fler än totalt på hela resan tidigare.

Väl uppe på toppen av backen är det i princip utför hela vägen ner till Åkersberga. Jag rullar in ca 30 minuter innan Magnus slutar, så jag stannar till vid Statoil & köper en korv & en kaffe.
Efter 20 minuter rullar jag sedan ner till Österåkers GK. Där slår jag upp tältet på tork inne i maskinverkstaden. 

Kl 14:50 anlände jag dagens slutmål, Österåkers GK.

Tältet uppställt på tork, i verkstaden, över natten.


Påväg tillbaka till Rimbo stannar vi sedan för att spela minigolf.
Efter att min svåger utklassat mig åker vi hem. Resten av kvällen kommer att bestå av vila & samkväm.

Seger för Magnus Ljungman i dagens hårda batalj. 


Dagen blev som ni förstår som en halv extravilodag. Knät kändes bra den korta cyklingen idag. Jag hoppas att det fortsätter så resten av vägen.

Tack snälla Magnus & Annica för i helgen. Er gästfrihet har verkligen underlättat min resa mot Ystad.

Dagens etapp blev 36km med en snitthastighet på 15,3km/h.
Total sträcka 1352km.

Imorgon rullar jag igenom hufvudstaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela