mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 17 Gisekvarn-Söderköping.

Publicerad 2015-07-30 22:01:21 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Uppstigning vid kl 07:00. Rena sovmorgonen i jämförelse med dagen före.
Frukosten inmundigades på båtklubbens brygga innan det var dags att packa cykeln.
Jag hade bestämt träff med "Loben", min morbror, vid landsvägen kl 08:00. 
Han hade lastat mtb:n på biltaket & kört till Vagnhärad på morgonen. Därifrån cyklade han ner för att möta upp mig & följa med hela dagen. 

Cykeln redo för avfärd vid Kolbryggans båtklubb.


Morgonen var kall & rejält mulen. Enligt väderleksprognoserna var det utlovat regn hela dagen. Jag hade därför tagit på mig långbyxor direkt från start för första gången på det här äventyret. Dessutom drog jag på mig skoskydd & armvärmare.
Jag kände direkt när jag trampade iväg att det var en felbedömning. 
Samma felbedömning hade Loben gjort. Under tiden han väntade på att jag skulle komma ut till landsvägen tog han av arm- & benvärmare samt väst. Själv behöll jag mitt på tillsvidare.

Vi trampade iväg mot Nyköping längs med lv 219. Efter ca 5 km fick jag ge upp. Vi stannade så att jag kunde byta till kortbyxor & ta av mig skoskydden. Samtidigt bjuder min morbror på kaffe & kokt ägg som han tagit med. Ägg är något jag saknar & det smakar gudomligt. 
När vi står här så rullar ett större gäng cyklister förbi. De har liknande cyklar med en styrväska allihop. Det är tydligt att det är skiftande cykelerfarenhet på gänget. Allt från nybörjare till vad som verkar att vara riktigt duktiga cyklister.
Det visar sig vara ett gäng amerikaner som är påväg från Stockholm till Köpenhamn. Troligtvis har de en följebil som fraktar packning samt sköter markservice.
Vi rullar vidare men får nästan omedelbart stanna igen eftersom det självklart börjar att regna & vi får därför sätta på oss regnkläder.

Vi trampar på i regnet. Jag känner mig sliten, men sällskapet piggar upp. Efter ytterligare ca 5 km har Loben fått pyspunka på bakdäcket. Vi stannar & han provar att pumpa. Det fungerar, åtminstone för stunden. Efter ca 10 km får vi stanna och byta slang. Nu har det åtminstone slutat regna. 
Slangbytet går snabbt & snart är vi åter på rull. 

Pitstop med slangbyte vid vägkanten.


Vid tolvtiden rullar vi in i Nyköping. Vi har då avverkat ca 50 km & det är hög tid för lunch.
Loben tar befälet & vi hamnar på en trevlig hamnkrog där han bjuder på lunch.
Solen har tittat fram. Av det utlovade regnet som skulle vara hela dagen syns inga spår.

Hamnkrogen i Nyköping där dagens lunch förtärdes.


Efter intagen lunch & vila fyller vi på våra vattenflaskor på restaurangen & rullar vidare. Färden går på fina cykelvägar först genom stan & sedan utmed gamla E4:an.
Efter Svalsta tar cykelvägen slut & vi fortsätter längs med riksvägen. Strax efter svänger Cykelspåret in på mindre vägar. Vi stannar & försöker lista ut vad det är för beskaffenhet på vägarna. Då dyker en postbil upp. Jag stannar honom & det visar sig att han inte bara kör post i området utan bor även utmed vägen som Cykelspåret går. Det visar sig precis som vi misstänkt att det är ca 6 km grusväg det hållet. Vi tar istället & cyklar gamla E4:an bort till Jönåker innan vi svänger av mot Östra Husby. 
Solen skiner men ju närmre Jönåker vi kommer ju svartare blir himlen. Till slut är det kolsvart framför oss & vi bara väntar på att solen skall försvinna & himlen öppna sig. 

(Foto: Lars-Olof Bertilsson).
Himlen ser svart ut, in över Jönåker.


Vi klarar oss mirakulöst nog och fortsätter vägen ner mot båten som skall ta oss över Bråviken. 
Det märks att vi är i utkanten av kålmårdsberget. Vägen är rejält kuperad & krokig. 
De 15 cykeldagarna på de senaste 17 dagarna börjar att göra sig påminda. Jag känner mig mer & mer sliten i backarna & hänger gärna med huvudet. 
Efter ca 2 timmars cykling från Nyköping når vi så det lilla färjeläget. Vi stannar vid ett litet fik & äter äppelpaj med vaniljsås. 
Solen försvinner & på andra sidan Bråviken är himlen åter svart.
När vi rullat på färjan åker regnkläderna åter på.

När vi rullar i land på andra sidan är det inte frågan om utan när det ska börja åska. Det mullar & blixtrar på alla sidor om oss. 
Konstigt nog dröjer det ca 10 km innan det kommer. Det är en rejäl åskskur som varar i drygt en mil. Därefter väntade ytterligare en mil i duggregn innan vi kunde rulla över Göta kanal & in i Söderköping.
Jag hade tidigare på dagen sagt att jag p.g.a regnet funderade på att leta upp ett vandrarhem. Det visar sig att Loben tänkt att överraska mig med en hotellnatt samt en middag på kvällen. 
Vi stannar vid Söderköpings Brunnshotell där jag får ett fint enkelrum. Väl incheckad tar jag en varm härlig dusch & hänger sedan kläderna på tork. Under tiden dyker min kusin upp för att hämta Loben & köra honom tillbaka till Vagnhärad, men först väntar middag.
Vi äter en härlig trerätters tillsammans & jag är inte tillbaka på hotellet förrän vid kl 21:30. Jag är dödstrött & somnar omedelbart.

Natten tillbringades på Söderköpings brunnshotell istället för i tältet.


Tack snälla Lars-Olof för det trevliga sällskapet under dagen samt för att du skämde bort mig ordentligt. 
Jag kan inte beskriva hur skönt det var att krypa ner i en hotellsäng istället för i sovsäcken i ett blött tält. 

Dagens etapp blev 112 km med en snitthastighet på 16,8km/h.
Total sträcka 1585 km.

I morgon cyklar jag in i Småland.

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2015-07-31 09:49:12

Välkommen "hem", Småland väntar på dig även om jag vet att du redan är här enligt de senaste statusrapporterna. Regnet är tyvärr allestädes närvarande. Jag har letat sol t o m på västkusten. Den var inte där heller om det kan vara till någon glädje!

:-)

Svar: Idag har jag hittat solen. Jag hoppas att ni gjorde det samma på lördagsturer.
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela