mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 8 Nordmaling-Bergom.

Publicerad 2015-07-21 22:39:37 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Återigen var jag uppe före kl 06:00. Morgonbestyren samt packning börjar att gå på rutin, så redan vid kl 07:00 gav jag mig iväg.

Jag cyklade den dryga kilometern in till Nordmaling där jag stannade till på Statoil. Jag kollade lufttrycket i däcken samt fyllde mina vattenflaskor, innan jag for vidare. Färden gick först till Olofsfors & sedan vidare till Klöse. Upp hit var det i princip uppför hela vägen.

I Klöse svängde jag vänster mot Holmsjö, Byviken & vidare mot Flärke.
Asfalt övergick till grus & efter bara några hundra meter går vägen riktigt brant nedför, över Lödgeåälven & sedan brant rakt uppför igen. Jag var helt chanslös. Jag fick kliva av cykeln & leda den uppför. En rejäl törn för mitt självförtroende. 
Vägen är sedan fortsatt kuperad över Holmsjön till Byviken.
I Byviken stannar jag vid en liten rastplats & lagar mig lite mat.

På en slåttervall innan Holmsjö stod det här dasset. Plasseringen är minst sagt märklig.


Jag trampar sedan vidare ner mot Flärke. Här stannar jag vid en gammal livsmedelsbutik för att bunkra vatten. Inne i butiken står en kund vid kassan & bilppar in sina varor. När han är klar ropar han in i butiken till vad som verkar att vara ägaren. 
-"Är det kort & sedan enter jag skall trycka?"
Han får ett ja till svar & betalar sina varor & börjar sedan plocka ner dem i kassar. 
Jag river åt mig ett gäng Nöt-Crème & säger åt föreståndaren.
-"Här märks det minsann att man är på landsbygden."
-"Jo, här får vi, till skillnad mot i stan, rationalisera för att få det att gå runt. Nu har vi till & med rationaliserat bort kassapersonalen.", skrattar han.
Det är inga problem att få vattenflaskorna fyllda, & snart är jag åter på rull.

Den gamla Ica-butiken i Flärke.


Färden går vidare ner mot Gideå på en vacker slingrande asfaltsväg. Väl i Gideå är jag ordentligt trött. Backarna har varit elaka & motvinden har blåst kraftigt hela dagen.
Jag stannar vid kyrkan & lägger mig för att vila några minuter på en bänk. 
Efter en stund fortsätter jag mot Örnsköldsvik. Vinden blåser så kraftigt nu att jag får ta i i nedförsbackarna. Jag skriker högt i ren förtvivlan till cykelguden att han ska sluta att jävlas med mig.
Jag sliter på & till slut når jag Örnsköldsvik. Jag stannar på Ica för att handla på mig mat. Pasta, köttfärssås, bananer & soppa. Jag tar mig sedan ner till centrum där jag stannar nere vid vattnet för att laga lite mat.

Kyrkan i Gideå från min vinkel, liggandes på en parkbänk.


Efter intagen måltid & en stunds vila fortsätter färden mot Domsjö. Det går uppför hela vägen till Domsjö, genom samhället & vidare till Paddal. Det känns som om jag skall åka baklänges i vinden. I Paddal händer det äntligen. Det går utför. En lång härlig utförslöpa. Om det inte vore för vinden hade jag kommit upp i bra mycket högre fart än tillåtna 50km/h.

Efter Paddal kommer jag till samhället Bergom. Jag stannar & kollar in kartan. Det ser ut att ligga en badstrand bara några hundra meter från min färdväg. Jag bestämmer mig för att köra dit & kolla om det går att tillbringa natten där. På vägen stannar jag till vid ett hus där en kvinna går & klipper gräsmattan. Jag frågar om vatten & det är åter inga som helst problem att få flaskorna fyllda.
Väl nere vid badplatsen blir jag positivt överraskad. Det är en mysig liten strand med fina parkbänkar, toalett & till och med bastu om man vill. 

Kvällens läger i Bergom.


Jag sätter upp tältet & hoppar sedan i sjön för att tvätta mig. Jag hinner precis tvåla in mig & hoppa i igen när en barnfamilj dyker upp. De säger inget, men lite skamsen smyger jag in i mitt tält.

Badstrandens faciliteter. 


Dagens etapp blev 98 km med en snitthastighet på 14,7 km/h
Total sträcka 715 km.

I morgon väntar höga kusten förmodligen trötta ben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela