mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Förverkligade drömmar!

Publicerad 2015-06-10 23:09:00 i Förberedelser Haparanda-Ystad, Haparanda-Ystad, Äventyr,

 
 

För att citera min musikguru, Stiko Per Larsson & ett av hans senare mästerverk;

Jag har en grej på gång.

Under knappt tre veckor i sommar skall jag ta mig från Haparanda till Ystad. En bedrift som känns tämligen enkel, särskilt för en yrkeschaufför, om det inte vore för att jag skall tillryggalägga sträckan på cykel. För att komplicera det hela ytterligare så skall jag inte ta mig närmsta vägen söderut. Jag ska istället följa Cykelleden Ostkusten, en sträcka på ca 2500km istället för de 1565km som den närmsta vägen hade inneburit.

Anledningen till detta påhitt grundar sig i en dröm jag haft under flera år om att ta mig genom Sverige på cykel. Detta för att få se & uppleva vårt vackra land på riktigt. Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv kuskat Sverige runt i lastbil. Jag har besökt landets alla städer & större samhällen. För en utomstående kan det te sig som att jag genom mitt arbete fått se det mesta. Men ärligt talat, hur mycket har jag egentligen sett? Visst, jag har varit i de flesta stadskärnor & jag har åkt förbi otaliga sevärdheter. Tyvärr ser man det med lite andra ögon när plikten kallar än vad den gör som turistar sig fram förbi dessa platser.
Oftast, för att inte säga aldrig, så finns det inte tid till att se & uppleva alla dessa platser på ett sätt som de förtjänar & som gör att jag kan säga att jag sett & upplevt det. Och ska man vara riktigt ärlig så är det mest motorvägar, riksvägar & industriområden jag har fått se och hur romantisk är den bilden av Sverige?
Men jag har sett tillräckligt för att veta att sommaren i Sverige är bedårande vacker hela vägen från Norrbotten & ner till Skåne. Det är det jag vill se & uppleva.
En sommarsvensk natur som vi är bedrövligt dåliga på att värdesätta & lägga tid & energi på att få uppleva. Obegripligt nog känner jag fler som någon gång har tillbringat ett par/tre veckor i Thailand än vad jag känner människor som någonsin har varit norr om ångermanälven.

Planen är att skicka cykeln i förväg till Haparanda med bussgods för uthämtning när jag väl är på plats. Själv skall jag den 12 juli ta nattåget från Alvesta via Stockholm till Luleå för att sedan färdas den sista biten med buss då persontågen inte går längre än till Norrbottens residensstad. Därefter är det bara för mig att trampa på söderut. Min förhoppning är att cykla i snitt ca 13mil om dagen. Då skall jag på 19 dygn nå Ystad, lördagen den 1augusti.
Nattlogi kommer att ske i tält, i huvudsak i naturen som den fantastiska allemansrätten erbjuder. Ungefär var femte natt kommer att tillbringas på camping för att få möjlighet till att tvätta mina kläder.
Jag hoppas även kunna våldgästa ett par släkting & vänner som råkar att bo synnerligen strategiskt till efter vägen.
Maten kommer till största del att tillagas på gasolkök.

Cykeln, en Merida Crossway Striker, befinner sig i skrivande stund hos de alltid så proffsiga & trevliga grabbarna på Rydhs cykel i Växjö, där den skall utrustas med riktiga skärmar, stöd, pakethållare samt väskor. 
Denna hybridcykel är väl egentligen inte särskilt ändamålsenlig för uppdraget, men det är den som står tillbuds. I valet mellan denna eller min mtb så är valet väldigt enkelt. Av två onda ting är hybriden helt enkelt den minst onda. En cykel jag för övrigt fick när jag fyllde 30 år. Så tack alla som var med & salade till den presenten. Utan er kanske resan inte hade blivit av.

Meningen med denna blogg är att den skall fungera som en resedagbok där ni erbjuds möjlighet att få följa detta äventyr i text & bild, dels från förberedelserna men framförallt under själva resan.
Anledningen till att den har uppstått är att när jag har skvallrat för en del nära & kära om denna förestående långfärdscykling har den spontana reaktionen från de flesta varit "Åh, vad kul! Kommer det finnas möjlighet att följa dig på ditt äventyr?" Efter modigt övervägande är svaret på den frågan i fortsättningen: ja, det gör det.
Och nu när bloggen finns, hoppas jag också kunna inspirera andra att förverkliga sina äventyrliga drömmar. Inga äventyr är för stora eller för små. Du kommer aldrig att ångra de saker du förverkligar, bara de som kommer att kvarstå som drömmar.
För den som vill ha snabbare & kortare uppdateringar, eller följa resan i än mer bilder, kan med fördel hänga med på instagram (@svizze), där det förmodligen kommer att uppdateras en hel del bilder i realtid.

Till sist vill jag passa på att tacka min hustru för att hon ger mig den här chansen. Jag älskar dig, Sofia.

Nu återstår bara att göra verklighet av den här drömmen och sätta högsta fart med förberedelserna.

 

Kommentarer

Postat av: magnusljungman.blogg.se

Publicerad 2015-06-11 06:39:38

Jag så galet imponerad av detta Svizze!
Du kommer att fixa det och jag kommer heja på dig efter vägen. Som jag sa igår så kommer jag att cykla med dig några dygn om du vill ha sällskapet det vill säga 😃

Lycka till svågern 💪👍

Svar: Det får du så gärna, Mange. Då ska jag passa på att ligga på rulle. ;)
Mikael Svensson

Postat av: Hasse

Publicerad 2015-07-03 00:08:12

Tjena Svizze!
Jävla kul ide du ska genomföra!
Såg för några år sedan en liten skylt vid stationen i Ystad där det stod just Cykelväg Ystad - Haparanda.
Tyckte den var så jäkla häftig.
Jag möter upp dig när du kommer fram.
//Hasse

Svar: Tjena Hasse!
Kul att du har hittat hit.
Den skylten är min målgång. :) Det skall bli ett riktigt spännande äventyr. Min nervositet vet inga gränser just nu.

Står du vid skylten när jag kommer fram blir jag riktigt glad. :)

Med vänlig hälsning,
Svizze.
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela