mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 18 Söderköping-Gamleby.

Publicerad 2015-07-31 21:44:30 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,

Efter en skön natts sömn i en hotellsäng var det uppstigning kl 07:30.
Frukosten började nämligen inte att serveras förrän kl 08:00.
Det smakade himmelskt gott i jämförelse med de knäckemackor jag äter annars till frukost på den här resan.
Kläderna var nu torra bortsett från skorna som jag glömt bort att fixa till dagen innan. Att jag la dom på handukstorken under frukosten gjorde varken till eller från.
Utcheckad & klar gav jag mig iväg framåt 09:30.
Innan jag trampade iväg fyllde jag på mina flaskor på hotellet. Jag fick samma vatten som de säljer i fina flaskor som sitt egna brunnsvatten. Priset då är 150kr för 70cl. Jag behövde inte betala för vattnet tack & lov.
Över Söderköping hängde tunga moln. Men eftersom väderprognoserna sa att det skulle vara uppehåll hela dagen startade jag utan regnkläder.

Färden gick på små fina asfalterade byvägar ner till först Ringarum, sedan vidare till Gusum & Valdemarsvik.
Jag hann ca 5 kilometer innan de första regndropparna kom. Jag tyckte att himlen såg ljusare ut så jag chansade på att det inte skulle bli något av regnet. Det var en chansning som inte gick hem. Istället så började det ösregna & jag blev genomvåt.
Eftersom jag blev dyngsur var det ingen mening att stanna & dra på mig regnkläderna utan jag fick sonika bita ihop.
På kuperade vägar slet jag på ner till Ringarum. Där cyklade jag bort till Ok-macken & köpte en kaffe & en bulle.

Under tiden som jag fikade slutade det att regna & när jag trampade vidare mot Gusum tittade till & med solen fram. Jag stannade till vid ån i Gusum & sträckte på benen. Kläderna var nu torra igen, men jag var fortfarande frusen så jag trampade snart vidare.

Paus i Gusum.

Cykelspåret gick härifrån på en gammal banvall ner till Valdemarsvik. Eftersom underlaget var grus valde jag att cykla på landsvägen istället.
När jag hade passerat Valdemarsvik hade jag cyklat 50 kilometer & det var hög tid för lunch. Jag stannade till vid vägkanten & kokade pasta, som jag serverade med köttfärssås. Innan maten var klar började det åter regna. Denna gången var jag snabb med att plocka fram regnkläderna.
Efter att jag kastat i mig maten & snabbt packat ihop mina grejer igen cyklade jag vidare. Nu på mindre vägar ner mot Västerum & vidare mot Loftahammar. Efter vad som kändes som en evighet, oklart hur länge slutade det regna & jag kom till länsgränsen mot Kalmar.
Hela dagen tidigare hade jag dragits med negativa tankar & det hade känts som om jag skulle ge upp. Men när skylten dök upp försvann dom för tillfället & jag fylldes istället av lycka & stolthet.
Jag hade nu trampat mig hela vägen från Haparanda & in i Småland. Landskapet som är min hembygd, även om det är på andra sidan.
Jag firade traditionsmässigt med en banan & cyklade vidare.

Jag firar ankomsten till Småland med en banan.

Snabbt återkom de negativa tankarna även om jag försökte trycka undan dem. Då dök plötsligt en långfärdscyklist upp. Vi stannade för att prata en stund. Det var en engelsman som var på väg från Manchester till Stockholm. Han visade mig på kartan vilka dåliga grusvägar som han hade cyklat söder om Västervik & som jag borde undvika. Han berättade även att det gick en liten fin cykelväg utmed E22:an ner till Helgenäs & att man därifrån kunde fortsätta på fina byvägar ner till Lofta. På så vis slapp man cykla ut runt Loftahammar. Han rekommenderade även ett litet café i Lofta.
Efter att jag visat honom bra vägar upp till Stockholm med båt över Bråviken samt över Skanssundet från Mörkö cyklade vi vidare. Jag gjorde precis som han hade rekommenderat & lämnade åter cykelspåret & trampade istället ut till Helgenäs & vidare till Lofta.
I en seg uppförsbacke före Lofta möter jag ännu en långfärdscyklist. Han ber mig att cykla på uppför backen & vänder om & gör mig sällskap uppför. Vi cyklar & pratar några minuter. Den här gången är det en tysk. Han är precis som engelsmannen på väg till Stockholm. Vart han ska ta vägen sen har han ingen aning om.

Caféet i Lofta.

Jag stannar på Caféet i Lofta. Som utlovat var det ett mysigt café som låg i en gammal skola. Här tar jag en kaffe & äter en äppelpaj medan jag studerar kartan efter ett bra ställe att tillbringa natten.
Jag hittar en badstrand utanför Gamleby. Dess läge gör att jag misstänker att där även ligger en camping. Om så är fallet får jag ta den smällen för jag orkar inte leta upp ett nytt ställe, tänker jag när jag trampar vidare den sista milen.

Mycket riktigt visar det sig vara en camping. Jag checkar in & letar sedan upp ett trevligt ställe nere vid vattnet att slå upp tältet på. Därefter väntar en dusch innan jag kokar mig lite nudlar till kvällsmat.

Cykeln får kvällstid agera torklina & vädringsställ.

Dagens etapp blev 101 km med en snitthastighet på 15,9 km/h.
Total sträcka 1686 km.

I morgon trampar jag vidare mot Oskarshamn.

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze