mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Packa pappas kappsäck.

Publicerad 2015-06-13 15:04:13 i Förberedelser Haparanda-Ystad,



Eftersom jag inte har fått tillbaka min cykel än, då grabbarna på Rydhs har haft fullt upp inför Vätternrundan vilket jag har full förståelse för, så har jag passat på att roa mig med att göra en packlista.
En packlista som alltså skall räcka i tre veckor, ta liten plats, samt väga minimalt. En ekvation som inte är helt lätt att få ihop. 
Jag häller upp en kopp kaffe och sätter mig ute i skuggan med block & penna. Jag skriver ned det som ploppar upp i huvudet & snabbt inser jag att det är lönlöst. Det är ingen ordning alls. Helt olika saker, tillbehör & kläder huller om buller. Det går helt enkelt inte att överblicka & det går definitivt inte att packa efter i 5 olika väskor.
Jag river bort sidan & slänger den.

Jag tänker att för att få någon som helst struktur på det hela så får jag dela upp det i olika kategorier. Jag funderar lite snabbt & kommer fram till att sex kategorier får det bli. Kläder, kök/mat, hygien/medicin, verktyg/reservdelar, logi samt övrigt.

Genast blir det mycket enklare att överblicka. Men snabbt ställs jag inför nästa problem. Hur mycket kläder behöver jag för att vara borta i ca 21 dagar? 
Jag kommer fram till att fem par underkläder måste räcka. Längre än så får det inte gå mellan möjligheterna till tvätt.
Hur många behållare för gas till köket skall jag bära med mig på cykeln, 1 eller 2? Efter en stunds fundering bestämmer jag mig för 2. De är ju trots allt små och dessutom inget jag vill bli utan. När den första är tömd så har jag därmed tid på mig att lyckas byta den tomma innan jag står utan mat på kvällen. Eller än värre, utan kaffe på morgonen.

Diskmedel är något som alltid ha en tendens att överdrivas när det hälls upp i burk. För att slippa ha med onödiga mängder & dessutom riskera att det skall läcka ut i väskan tillverkar jag egna disksvampar.
Jag tar vanliga kökssvampar, sådana med en mjuk & en lite hårdare sida, & klipper ner dem i små kuber ca 3 X 3cm. Av en svamp får jag ut 6 stycken kuber. Jag klipper ner 2 sådana svampar & fuktar lätt kubernas mjuka sida för att därefter droppa i ett par droppar diskmedel i varje. Sedan får de ligga på tork till jag skall åka om 4 veckor.



Mat får jag återkomma till när det närmar sig. Meningen är att inte ha mat för mer än max tre dagar med mig & sedan fylla på efterhand som matbutiker passeras. På så sätt behöver jag inte ha så stort matföråd & blir dessutom inte så bunden till en viss maträtt utan kan äta det jag för stunden är sugen på i större utsträckning.

När packlistan väl var på pränt läste jag igenom den. Den första tanken som slog mig var: "Shit, om jag får med allt det här hur skall jag i så fall orka cykla med det?"
Vad kan jag ta bort? Vad har jag glömt?

Efter en del korrigerande så blev listan slutligen så här. Kom gärna med input i kommentatorsfältet. Vad saknas & vad känns överflödigt?


Kläder:

Cykelbyxor,               4 st (3 korta, 1långa).
Cykeltröja,                 3 st.
Cykelskor,                 1 par.
Cykelhandskar          1 par.
Cykelhjälm                 1 st.
Cykelglasögon           1 par.
Kalsonger                   5 par.
Strumpor                    10 par (5 för cykling, 5 för övrig tid).
T-shirts                        3 st.
Långärmad tröja.        1st.
Byxor                          1 par.
Shorts                         1 par (även till för bad).
Skaljacka                    1 st.
Skor                            1 par.
Huvudbonad               1 st.
Regnkläder                 1 st.


Kök/mat:

Triangakök ink
kastrull & stekpanna.   1 st.
Tändstickor                  2 askar.
Kaffekittel                     1 st.
Gastub                         2 st.
Disksvampar                12 st.
Spork                           1 st.
Kåsa                             1 st.
Kniv                              1 st.
Vattenflaska                  2 st.
Kaffe                             1 förpackning.

Hygien/medicin:

Necessär                     1 st.
Tvål                              1 st.
Tandborste                   1 st.
Tandkräm                     1 tub.
Deo                              1 st.
Handduk                      2 st (1liten 1badhandduk).
Solskydd                      1 st.
Tvättmedel                   1st.
Toalettpapper               1st.
Hushållspapper            1 st.
Panodil                         1 karta.
Vätskeersättning          1 förpackning.
Plåster                          1 förpackning.
Ringblomsalva             1 st.
Myggmedel(!)               1 st.



Verktyg/reservdelar:

Cykelverktyg multi      1st.
Skiftnyckel                  1st.
Däckkrängare             3st.
Pump                          1st.
Slang                          1st.
Ståltråd                       1st.
Silvertejp                     1st.
Smörjmedel                 2st (1 till kedja, 1 till övrigt).


Logi:

Tält                             1st.
Sovsäck                     1st.
Luftmadras                 1st.
Kudde                         1st
Ficklampa                   1st.
Sittpall                        1st.



Övrigt:

Biljetter                       1st.
Telefon                        1st.
iPad                            1st.
Kamera                       1st.
Id-kort                         1st.
Bankkort                     1st.
Kontanter                    300kr
Kartblad.                     1 häfte över Cykelspåeret östkusten + lösa 
                                    blad urrivna ur Motormännens sverigekarta.
Laddare                       2st (en iphon, en ipad).
Powerbank                 1st.
Pocketbok                  2st.
Cykellås                      1st.

(Oj, vad jag saknar en shift-knapp på iPaden nu när jag korr.läser. Men jag hoppas nu kan förbise detta estetiska skönhetsfel.)

Kommentarer

Postat av: madtrucker

Publicerad 2015-06-13 18:08:25

Ser bra ut 👌 Men du borde fundera på o kanske ta 2 par handskar. 1 par korta (halva fingrarna borta) och 1 par heltäckande. :)

Svar: Jag hade bara tänkt att ha ett par "fingerloos" med mig. Men när du säger det så, jag kanske borde packa ner ett par varmare också.
Mikael Svensson

Postat av: John

Publicerad 2015-06-15 10:21:19

Hm...skall kolla om jag hittar några av mina gamla packlistor. Tror dock de flesta av dem är för vandring! :-) Men ändock. Spontant, väldigt många cykelbyxor. På cykelsemstrar brukar jag använda ett par, max två som sköljs upp helt enkelt. Samma med strumpor. Skippa pallen...och ALLT som väger något. Det blir roligare att cykla för varje gram du kan kapa. Gäller för övrigt inte bara cykelsemestrar utan även vandringssemestrar. Handdukar skall du skaffa "lite"-variant. "vanliga" frottéhanddukar funkar inte. Torkar aldrig, särskilt inte om det skulle regna någon dag och blir då dessutom svintunga.

Svar: Tack för bra input, John.
Jag har redan skippat cykelbyxorna med långa ben för istället köpa mig ett par benvärmare. Det är ändå något jag behöver till min "vanliga" cykling.
Har du någon erfarenhet av att använda en micro-handduk? (för det heter väl så? 😬 )
Det där med vikten är något som skrämmer mig lite. Jag vill absolut inte packa för tungt. Ytterligare gallring kommer att ske. Kommer du på något mer så säg gärna till.
Du som är cykelnörd( jag menar det i positiv mening), jag tänkte göra ett inlägg när jag gör den slutliga packningen där jag tänkte lista innehållet med vikter på varje grej, samt totalvikter på väskor & cykel. Tror du att det skulle av intresse för läsarna?
Mikael Svensson

Postat av: John

Publicerad 2015-06-15 10:23:13

Ett tips till. Minipumpen du skall ha med dig bör testas i förväg. Vet inte hur många minipumpar jag själv svurit över som faktiskt endera inte fungerat alls eller gått sönder vid första nödläget. Det sistnämnda hände mig på Gotland för några år sedan.

Postat av: Lubbes fru

Publicerad 2015-06-19 18:29:56

Vad ska du med alla kalsonger till svizze? Hört att riktiga cyklister inte använder kalsonger då det ger skav? 🙈😉

Svar: HaHa! Jag tänkte inte gå runt kommando på kvällarna. 😬😊👍
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Rickard

Publicerad 2015-07-02 23:08:57

hittade hit via FB-gruppen Långfärds...Miniförpackning med våtservetter är bra,för det lär inte stå en dusch och vänta på dig när du cyklat klart.
Tycker du ska plocka bort 75% av underkläderna,räcker med att ha med sig max 2 ombyten förutom det man använder för stunden.Man får tulla lite på hygienen,underkläderna sitter på mer än en dag.
Hushållspapper är väl överflödigt om du ändå har dassrullen.
Allt som är av bomull går bort...
Lycka till och go tur//Rickard

Svar: Hej Rickard.
Kul att du hittade hit & tack för bra input.
Packningen är ändrad ett par gånger sedan inlägget skrevs. Det kanske är dags att revidera inlägget.
Tvättservetter är nedpackade.

Du har nog rätt angående underkläderna. Jag borde kanske plocka ur några ur väskorna.
Med vänlig hälsning,
Mikael.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Rickard

Publicerad 2015-07-04 14:29:57

Jag kör en tunn snugpak sovsäck,sen har jag lager på lager med sovkläder efter temperatur.Från naken till underställ+fleec underställ.
Jag har halv tvättsvamp och diskar med duschtvålen.Man får se till att saker kan användas på flera sätt ;)
Kör hårt,det är kul att cykla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela