mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 2 Bjumisträsk-Bensbyn.

Publicerad 2015-07-14 21:45:56 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Efter en kall natt med dålig sömn var det uppstigning kl 08:00. Borta var solen & det hade under småtimmarna börjat att blåsa kallt från nord rakt in från sjön där jag tillbringade natten.
Nordanvind betyder medvind tänkte jag optimistiskt medan jag värmde på kaffevatten på triangaköket. Vid 09:15 var lägret rivet & cykeln packad.  Det var således dags att ta sig an en ny dag i cykelsadeln. Borta var nodanvinden & solen tittade fram istället. Glad över den förbättringen av vädret trampade jag så iväg.

Kalix kyrka vackert belägen invid Kalixälven.


Första kilometerna var lättcyklade & benen kändes pigga. Snart var jag inne vid Kalix där jag lämnade cykelspåret för en stund & letade mig fram genom den lilla staden efter eget huvud. 
Nere vid Kalix kyrka, som ligger vackert belägen vid Kalixälven, ansluter jag åter till cykelspåret & färden fortsätter längs en ödslig väg ca 15 km till byn Påläng. Det enda livstecknet här var en ståtlig ren som stod & betade invid vägkanten. I Påläng stannar jag till vid en nedlagd liten livsmedelsbutik. Några flyttkarlar håller på att tömma lokalen & de låter mig fylla på mina vattenflaskor.

En fin ren, mellan Kalix & Påläng, som som skulle kunna tas för en älg. 


Pålängeå.

Vägen går nu ca 20km norrut till Töre & värmen börjar göra sig påmind då jag har ganska mycket kläder på mig efter den kyliga starten på dagen. 
Efter ett par km kommer jag till Pålängeå. En å ringlar vackert fram & förr i tiden skall här ha legat ett flertal vattenkvarnar.
Väl i Töre har det blivit hög tid för lunch. Jag stannar till vid en liten ICA-butik & handlar mig en konserv med köttsoppa, lite baner, en paket ballerinakex & en celsius. En litet chokladbit råkar också slinka med. Jag slår mig ner vid ett bord utanför entrén & värmer på soppan.
Jag äter i lugn & ro, vilar en stund, kokar kaffe & packar sedan ner de varmare kläderna jag burit tidigare. 

Lunch vid Ica Nära i Töre.


Efter ca en timme äter jag upp chokladbiten & fortsätter sedan ut ur byn. Tyvärr pågår här ett vägarbete och vägens slitbana består av sprängsten. Hopplöst att cykla på & jag vill inte riskera någon punktering så det blir till att gå en bit. 
Nu väntade ännu en ödslig väg. Ca 15 km grusväg utan att passera ett enda hus. Vägen är riktigt dålig & det rister & slår i cykelväskorna & jag blir orolig att pakethållaren fram skall vibrera sönder i infästningarna. Den står dock pall för prövningen & cykeln fungerar så här lång fint.
Fördelen med en väg utan bebyggelse är att det innebär minimalt med trafik. Under dessa 15 km kommer 2 bilar. Otroligt nog samtidigt från varsitt håll så bilen bakom får vackert vänta efter mig på mötande bil. Vad är oddsen för det?

Vid Vitåfors återvänder åter civilisationen & jag svänger vänster ut på asfalterad väg igen. Här ligger en liten rastplats med bastu vackert intill en å. Jag stannar för en paus, men uppehållet blir mycket kort då myggen är som galna & det är omöjligt att vistas på platsen.

Istället trampar jag vidare ner mot Strömsund. Här möter jag för första gången en långfärdscyklist & vi stannar för att prata.
Det är en ensam tjej från Düsseldorf i Tyskland som är påväg till Nordkap. Därefter skulle hon fortsätta ner genom Finland för att ta båten från Helsingfors tillbaka till Tyskland. Hon hade haft sällskap av sin man upp till Helsingör & citat,
-"Det var semester hela vägen vägen genom Danmark. Från Helsingborg har det endast varit cykling." 


Väl nere i Strömsund förväntade jag mig att behöva ta mig ut på E4:an. Jag blir glatt överraskad när jag inser att cykelleden istället går genom ett sommarstugeområde & sedan fortsätter vad som måste vara gamla E4:an in till Råneå. Sträckan är avstängd för trafik & björkarna växer in över vägen. På sina ställen så pass att vägen endast blir ca 2 meter bred. 

Gamla E4:an, bitvis väldigt igenvuxen, in mot Råneå.


Här möter jag dagens andra långfärdscyklist. En kille från Oslo som ska till Tromsö. Han har ingen karta & frågar om hur cykelspåret går framför honom. Han är precis som jag orolig över att behöva vingla ut på E4:an. Han undrar även om jag vet hur E10:an upp till Kiruna ser ut. 
Vågat att ge sig iväg utan karta kan tyckas, men han måste använt karta & gps på sin mobil eller en surfplatta.

I Råneå stannar jag en kortare stund för att ta en banan & sträcka lite på benen. Vinden har återkommit. Tyvärr nu från syd, så det vart motvind resten av dagen. Vinden är kylig & jag tvingas att ta på mig något varmare på överkroppen.
Strax utanför Råneå passerar jag ett hus där det sitter en familj & fikar på altanen. Jag stannar till & frågar om jag kan fylla mina vattenflaskor. Det är inga problem & vi språkar en stund om min cykelresa.

Vinden tar i alltmer här ifrån det blir en tung cykling vidare ner mot Persön. Strax norr om Persön förväntar jag mig återigen att behöva ta mig ut på E4:an. Jag har läst om flera andra som varit irriterade över den här biten. Men här svänger cykelspåret in på en liten grusväg alldeles intill E4:an med fordonstrafik förbjuden skyltad. Vägen ser ut som om den skulle leda in till en gård & sluta på gårdsplan. Förmodligen är det det som har gjort att flera har missförstått skyltningen. Väl nere i Persön slutar grusvägen på E4:an & för ett kort ögonblick tror jag att jag skall cykla bort till närmsta avfart. Skyltningen är otydlig & jag är trött. Det finns en liten väg på andra sidan vägen & jag chansar. Jag skyndar mig emellan vajern & över vägen. 
Jag cyklar på & efter några hundra meter visar det sig att jag har gjort rätt.

Kaffepaus i Persön.


Jag är sliten efter den tunga biten i motvind & vid Statoil i Persön stannar jag & köper kaffe. Jag slår mig ner en bit bort & bryggkaffet smakar himmelskt i jämförelse med mitt pulverkaffe. Ballerinakexen kommer väl till pass & efter en stunds vila fortsätter jag ner mot Bensbyn. Vinden ligger emot & det känns som om det är uppför hela vägen. Strax före Bensbyn skymtar jag havet ner på en liten grusväg. Jag cyklar ner & det ligger hus i stort sett ända ner till vattnet. Längst nere finns en liten pir med båtplatser. Jag är osäker på om det är privat mark så jag knacka på i huset närmsta havet.
En man öppnar & ser förvånad ut. Jag förklarar att jag är påväg till Ystad på cykel & behöver någonstans att tillbringa natten. Jag frågar om jag möjligtvis kan få slå upp tältet nere vid vattnet.
Det visar sig inte vara några som helst problem & dagen avslutas än vackrare än igår.

Kvällens läger strax norr om Bensbyn.


Dagens etapp blev 104 km med en snitthastighet på 16,4 km/h.
Total sträcka 165 km.
I morgon bär det av mot Piteå.


Kommentarer

Postat av: Mikael Blomberg

Publicerad 2015-07-14 22:18:54

Jag har ju cyklat tre Vätternrundor, men det du ger dig ut på - man, vad häftigt! Har läst ditt inlägg från igår och detta från idag, samt lite om förberedelserna. Inspirerande läsning, må jag säga. Hoppas morgondagen blir lika lyckosam som denna franska nationaldag!

Om du undrar hur jag fick nys om detta, så var det Rickard Sköld som fejade det hela.

Svar: Vad roligt att du hittat bloggen & läst den.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Danne

Publicerad 2015-07-14 22:26:29

Hade jag hängt på hade det blivit fisk varje kväll.

Svar: HaH, jag kan tro det. Faktum med att jag vart lite fiskesugen här eftersom stora abborrar hoppade i ytan precis utanför tältet. :)
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-14 22:26:37

👍

Postat av: Karro

Publicerad 2015-07-14 22:48:05

Kul att följa din blogg, lycka till! :)

Svar: Tack så mycket. Kul att du följer. :)
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela