mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 3 Bensbyn-Piteå.

Publicerad 2015-07-15 21:57:04 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Jag vaknade upp till ännu en solig morgon idag.
Efter diverse morgonbestyr är det dags att riva lägret. Jag blir genast lite svettig under proceduren & tänker att idag blir det en skön dag. Vid kl 08:30 är jag klar & far iväg iklädd, vad som på cykelspråk kallas kortkort. Det visade sig direkt vara ett felaktigt beslut & redan efter bara några hundra meter får jag stanna & klä på mig på överkroppen. Det enda solen lyste med då var sin frånvaro. Jag känner direkt att benen är tunga i dag & jag känner mig allmänt sliten.

Linnea är redo för en förmiddag i cykelsadeln.


Inne i Bensbyn möter Linnea upp mig. Hon är luleåbo & vill hänga med under dagens första del. Ett trevligt intiativ som självklart uppskattas.
Med Linneas hjälp far vi in mot Luleå på helt andra vägar än cykelspåret, vi färdas istället längs fina cykelvägar. Det gäller att vara vaksam för norrbottningarna har tydligen ett eget sätt att visa vägen då Linnea plötslig vinkar med hela armen åt höger & ropar;
-"Här framme skall vi svänga åt vänster." Missförståndet rätas snart ut & vi svänger dit armen pekar, upp mot Storgatan & vi rullar fram över en vacker gågata & sedan vidare förbi domkyrkan & genom en park.

Kort paus inne i Luleå.


Innan vi far över Bergnäsbron stannar vi till vid Statoil för att fylla på vattenflaskorna. Jag passar även på att köpa en kaffe. Vi fortsätter sedan över Luleåälv & efter att åter ha cyklat alternativa vägar ansluter vi till cykelspåret vid utkanten av Bergnäset.

Ett välkänt landmärke i form av en surströmmingsburk står utmed vägen i Kallax.


Vi fortsätter på en väldigt lättcyklad väg ner mot Kallax & Måttsund. Vi pratar om allt möjligt längs resan & tiden springer iväg & vi rullar slutligen in i Antnäs.
Här blir Linnea hämtad & hemskjutsad igen, för att återvända till sitt arbete. Men först bjuder jag på lunch. En österrikisk Gulaschsoppa som vi tillagar i en busskur. 
Soppan smakar himmelskt för en sliten, frusen & hungrig cyklist.

Soppa på gång i Antnäs.


Efter att jag vinkat av Linnea så fortsätter färden till Alvik & sedan på en mysig liten byväg ner till Ersnäs. Här passerar jag ett gäng som håller på att hässja sitt hö.
-"Här saknar ni inte arbete", hojtar jag samtidigt som jag stannar till för att ta en bild.
-"Du är välkommen att hjälpa till. Då får du lägga din energi på något vettigare än att cykla!"
Jag trampar snabbt vidare för att undkomma eventuellt arbete.

I Ersnäs svänger jag höger & fortsätter en tråkig väg bort mot Hälleström som visserligen passerar genom två små trivsamma byar, Fällträsk & Långträsk.
När man kommer till Hälleström svänger cykelspåret vänster ner mot Rosvik. Jag hade i förväg tittat i kartan & bestämt mig för att cykla rakt fram i stället till Sjulsmark för att där svänga ner mot Pålmark & vidare till Norrfjärden. Detta för att undvika en eventuell sträcka på E4:an mellan Rosvik & Norfjärden.
Väl framme i Hälleström ångrar jag mig dock. Himlen ser väldigt mörk ut åt mitt alternativa håll. Är det inte en elak höjdkurva markerad i kartan efter Sjulsmark tänker jag för mig själv som en ursäkt för att följa cykelspåret. Sagt & gjort så svänger jag av & följer cykelspåret. Efter ca 1km blir underlaget grusväg. Nysladdad grusväg till på köpet. Inga riktiga spår är packade av bildäck än. Cykeln sugs ner i underlaget & blir otroligt tung att cykla. Jag dricker lite vatten, knäpper ett kort & läger på mitt regnskydd över tältet för säkerhets skull innan jag fortsätter. Fördelen med sådana här vägar är att trafiken är i det närmaste obefintlig tänker jag som tröst & börjar att cykla vänstertrafik istället där vägen är något bättre.
Efter 2 km får jag möte. Tror ni inte det är väghyveln som kommer mot mig & lämnar ett tjockt täcke av lösgrus bakom sig. Han stannar & vi språkas vid någon minut. Chauffören bedömer att det är ca 7km nysladdad väg från där vi står.
-"Det var synd att du inte cyklade upp till Sjulsmark & svängde där istället. Då hade du fått fin nylagd asfalt istället."
Jag förbannar mitt ångrade vägval & bestämmer mig för att vända. Mycket riktigt, från Sjulsmark är det ny lättcyklad beläggning. Snart besannas dock mina farhågor angående höjdkurvan på kartan & resans hittills värsta backe tar vid. Först en lång seg motlut för att avslutas riktigt brant. Redan innan branten tar vid är jag nere på lägsta växeln & hela backen tar mig en kvart att bestiga. Strax före toppen börjar det regna så smått. Väl där stannar jag & äter en banan medan jag klär på mig regnkläder. Det var ett klokt beslut för snart öppnar sig himmelen & regnet öser ner.

Nysladdad grusväg utanför Hälleström.


Väl nere i Norrfjärden svänger jag vänster in på en liten fin väg ner till Kopparnäs. Här tror jag att cykelspåret går ut på E4:an, vilket långt senare nu ikväll visade sig vara fel då det går en cykelväg bredvid. I tron om att så inte är fallet hittar jag en alternativ väg på kartan som det tyvärr är vägarbete på med bergkross som underlag. 
Jag stannar en bil & frågar hur man kan cykla mot Piteå. Han säger att jag kan åka in på vägarbetsområdet sedan svänga första höger så går det en grusväg hela vägen ner till Öjebyn utanför Piteå. Jag bestämmer att så får det bli. Trött, sliten & med regnet ösandes ner tar jag en selfie där jag gör tummen ner & tänker att nu kan det inte bli värre. Jag planerar att svänga förbi Tvåhjulsmästarna i Piteå & visa upp min cykel samt äta en bit mat, för sedan fortsätta ett par mil innan jag tar kväll.
Även om cykeln fungerar bra så vore det skönt att få det ordentligt fixat. Det sista de sa till mig på Rydhs cykelaffär innan jag åkte va att om jag får problem norröver så sök upp Tvåhjulsmästarna i Piteå & hälsa från oss så får du bra hjälp. Det är kompisar till mig.

Den ödesdigra selfie'n utanför Kopparnäs. 


Det är då det händer. Det är då allt blir så mycket värre. Vid första tramptagen säger det brak & bakväxeln far in i fälgen. 
Trasig, kaputt, finito!
Jag ringer upp tvåhjulsmästarna & förklarar mitt problem och de lovar att hjälpa mig bara jag tar mig till Piteå. Jag berättar att jag nog har minst 15 km till Piteå & att jag därför inte är säker på om jag hinner in innan de stänger. Börja gå, säger de, vi håller öppet för dig när du kommer. Jag ringer snabbt & bokar in mig på ett vandrarhem i Piteå & börjar sedan att gå. Efter vad som känns som en evighet når jag cykelbutiken en kvart före stängning. De tar genast in cykeln & fixar till den. 20 minuter efter stängning kan jag betala & bege mig iväg.
-"Du får betala för delarna så bjuder vi på arbetet. Jag vet själv hur jobbigt det är om man är iväg som du när något händer."
Tusen tack för förstklassig hjälp!

Jag letar upp vandrarhemmet & checkar in. Jag tvättar en maskin tvätt innan jag går ner på stan & äter en pizza. Inatt väntar sömn i en riktig säng. 
Inget ont som inte har något gott med sig & nu kan det bara bli bättre känns det som.

Rådhustorget i Piteå.


Dagens etapp blev 75,2 km i cykelsadeln & 14,7 km tillfots.
Total sträcka 255,2km.
I morgon siktar vi på Skellefteå.

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2015-07-16 11:11:38

Med äventyr kommer dramatik. Synd att det var av den karaktären. När jag tänker efter har nog min far en kusin i Töre. Undrar om jag inte varit där när jag var yngre. Har för mig det.

Märkligt det där med växeln. Inte rätt justerad stoppskruv eller gick örat av på något vis? Tur hade du att inte även hjulet rök. Rätt vanligt att några ekrar går när bakväxelföraren går runt.

Hoppas du har haft din del av mekaniskt mankemang nu och att resten flyter lugnare!

Svar: Det var örat som gick av. Med min vana trogen av oflyt så fortsätter nog motgångarna. 😏
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-16 22:20:55

Hallå kära svåger 😃
Hoppas din dag har varit bra och att du sluppit trassel idag!
Väntar på dagens rapport 😁

Heja heja 💪

Svar: Kul att du följer! Ses om någon vecka. ;)
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela