mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 21 Djursvik-Bräkne-Hoby.

Publicerad 2015-08-03 20:09:47 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Efter en iskall natt med dålig sömn så vaknade jag upp strax innan kl 07:00.
Morgonbestyren var tämligen snabbt avklarade men tältet var rejält fuktigt.
Jag bestämde mig för att försöka vänta ut att det skulle torka men till slut gav jag upp. Jag plockade ihop tältet fuktigt & vid kl 09:00 var jag på rull.

Jag cyklade upp till Söderåkra & vidare till Torsås. Här stannade jag på en bensinstation. Jag köpte en kaffe & laddade telefonen.
Efter en kortare paus cyklade jag vidare ner mot Flyeryd. I byn Gettnaryd svänger Cykelspåret av ut mot Brömsebro & går sedan via Kristianopel & Torhamn vidare mot Karlskrona.
Eftersom det här är mina barndoms trakter & jag därför har sett bygden otaliga gånger, bestämmer jag mig för att fortsätta vägen ner över Flyeryd, Kättilsmåla & Agerum ner till Karlskrona. 

Strax före Flyeryd kommer jag in i Blekinge.


Färden rullar på bra & snart har jag passerat både Flyeryd & Kättilsmåla & kan i lugnt tempo cykla vidare ner till Agerum. Här slingrar sig Lyckebyån vackert jämte vägen.
Jag stannar vid Agerums kyrka. Den kyrka jag en gång blev döpt i.
Här, på kyrkogården, ligger mina farföräldrar begravna. Det är ännu en anledning till mitt vägval. Jag kan nu passa på att besöka deras grav.

Efter besöket på kyrkogården cyklar jag vidare den sista biten ner till Karlskrona. 
Jag har nått residensstaden i Blekinge & bestämmer mig för att fira det med lite skräpmat till lunch & stannar därför på Max. 

Ut genom Karlskrona går det på fina cykelvägar & genom ett par villaområden.
I ett av dessa villakvarter passerar jag ett par som målar ett staket. Döm om min förvåning när jag efter ett par minuter kommer till samma par igen. Jag har cyklat i en cirkel & förstår inte vart jag ska. Jag stannar & innan jag hinner fråga skrattar kvinnan & säger:
-"Vi sa precis att den där killen cyklade fel. Jag gissar att du ska mot Rosenholm & Nättraby. I så fall ska du svänga precis efter vår trädgård & sedan ta till vänster in på cykelvägen i slutet av gatan."
Jag tackar & trampar vidare.
Efter det villaområdet går det sedan på cykelvägar genom en vacker bokskog hela vägen ut till Nättraby.

I Nättraby stannar jag vid kanalen & bryggan där skärgårdsbåten Axel lägger till.
På andra sidan gatan ligger Havgårdens Café. Jag går dit för att köpa mig en glass.
Det visar sig att de har glassbuffé med kulglass, kex, sylt, grädde & allt annat som behövs för 50kr. Då ingår kaffe.
Det är inget att tveka på. Jag slår till & tar mig en första omgång & går ner för att sätta mig vid kanalen. Här är livlig trafik med småbåtar som lägger till & köper glass. Efter en stund blir det full panik när skärgårdsbåten är på väg in & fritidsbåtarna måste lämna för att göra plats.
Själv har jag ingen brådska när jag funnit detta glassparadis & går tillbaka för att backa om. 
Jag blir ståendes att prata med föreståndarinnan en stund. Vi pratar om min cykling & om caféet. Det visar sig att även hundar är välkomna & dessutom har en egen liten meny. Det här stället kan jag varmt rekommendera.

Kanalen i Nättraby.


Efter att jag har ätit ett tiotal kulor glass & på tok för mycket grädde cyklar jag vidare. Först fyller jag mina vattenflaskor på caféet. Jag får själv gå bakom disken & fylla på dom.
Härifrån går Cykelspåret in via Johannishus till Ronneby. Själv väljer jag att cykla direkt dit via en cykelväg över Listerby & Gärestad.
Cykelvägen går större delen längs E22:an som här är en vajerräckesväg med 2+1 körfält. Men istället för att helt bortse från cyklister, som brukligt är på dessa vägar, så har man satt den yttre vajern en bit in från asfaltskanten & har på detta sett skapat en cykelväg utanför vajern. Briljant, billigt & säkert. Om jag skall gnälla över något så är det att man kunde ha avvarat en meter till för cykelbanans bredd. Två packade cyklar hade inte kunnat mötas.

Cykelvägen utmed E22:an.


Efter Listerby svänger cykelvägen av från E22:an & går istället en bit i skogen för att ansluta till gamla riksvägen resten av vägen in till Ronneby. 
Under eftermiddagen har jag insett att jag skall hinna till Bräkne-Hoby som jag hoppats på. Därför fortsätter jag inte heller efter Ronneby att följa Cykelspåret som går utmed kusten över Saxemara. Jag cyklar istället igenom Ronnebys centrum & ut mot Kallinge. Här fortsätter jag sedan till Bräkne-Hoby för att ta kväll hos mina morföräldrar.
En mycket bra idé. Vart skall man bli riktigt bortskämd om inte just hos sina morföräldrar?
Här blir jag ompysslad & får god mat. Innan jag till sist kryper ner i en riktig säng.

Mina morföräldrar, Sven & Inga-Stina.


Dagens etapp blev 92km, med en snitthastighet på 16,4km/h. 
Detta gör retligt nog att jag missar att nå 2000km med minsta möjliga marginal.
Total sträcka blir nämligen 1999 km.

I morgon rullar jag in i Skåne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela