mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 22 Bräkne-Hoby-Yngsjö.

Publicerad 2015-08-03 21:34:22 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Eftersom väderprognoserna talade för årets varmaste dag hittills bestämde jag mig för att försöka komma iväg tidigt.
Klockan ringde vid 06:30 & när jag kom ut i köket stod frukosten redan framdukad. 
Efter att intagit en stadig måltid plockar jag ihop mina väskor & packar cykeln.
Innan avfärd inmundigas en kopp kaffe i solen. Klockan är bara strax efter 08:00 & det är redan varmt.

Jag fick sällskap av min morfar de första kilometrarna idag.


Ut ur Bräkne-Hoby gör min morfar mig sällskap. När vi cyklat ca 3-4 kilometer svänger han av & tar en runda över Hoby kulle hem. Själv fortsätter jag gamla riksvägen ner till Karlshamn över Åryd.
Ca 5 kilometer utanför Karlshamn börjar cykelvägarna in mot stan. 
Väl inne i centrum stannar jag nere vid kanalen för en bensträckare. Jag blickar upp mot Hinseberget & Stenhagen där jag bodde ett tag i tidig vuxen ålder.

Kanalen i Karlshsmn.


Jag fortsätter på fina cykelvägar över Asarum & ut till Mörrum. Det har nu blivit riktigt varmt & jag stannar & köper mig en mjukglass. 
När glassen är uppäten ringer jag till Per & Helen, mina sysslingars föräldrar, som lovat att bjuda på lunch. Vi bestämmer tid & mötesplats i utkanten av Sölvesborg & jag trampar vidare.

Färden går över Gustavstorp till Björkenäs. Här går sedan Cykelspåret på små vägar en bit in från kusten. Eftersom E22:an har fått ny dragning härifrån ner till Sölvesborg så väljer jag istället att ta gamla E22:an förbi Pukavik, Norje & Ysane. Ett vägval jag vill rekommendera till alla som skall cykla sträckan. Den är vacker & lugnt trafikerad. Dessutom håller man på att färdigställa en cykelväg hela sträckan. En sträcka som går nära havet.
Jag stannar för en liten bensträckare i Norje vid SRFs festivalområde. Här ser verkligen ödsligt ut i jämförelse med i början av Juni varje år.
Härifrån trampar jag sedan bort till Sölve där jag ska möta Per & Helen. Jag är några minuter tidig så jag lägger mig i gräset i skuggan under ett träd. Jag slumrar till men blir strax väckt av mitt lunchsällskap.
Helen har cykeln med sig & ämnar att göra mig sällskap in i Skåne under eftermiddagen.

Helen är redo för en eftermiddag i cykelsadeln.


Efter en trevlig lunch nere i hamnen ger vi oss sedan i väg. Lunchen bestod för övrigt av fisk. Vad annars ska man äta när man är vid listerlandet?
Vi cyklar ut ur Sölvesborg över stadens kullersten & fortsätter genom bokskogen ner till Valje. Här rullar vi in i Skåne. 
Det är helt obegripligt när jag tänker på det. Att jag startade i Haparanda för tre veckor sedan & nu med cykel har tagit mig ända till Skåne.

Smugglar rundan. 
Hur vida det passar de två cyklisterna som idag färdades på vägen förtäljer inte historien.


Vi stannar & knäpper ett par kort & trampar sedan vidare. Färden går på små fina vägar över Edenryd, Nymölla, till Trolle-Ljungby slott & vidare till Vanneberga & Rinkaby.
Den här sträckan kallas tydligen för smugglar rundan. Det är inte svårt att fantisera om vad som försegicks här på den tiden gränsen mellan Sverige & Danmark gick några kilometer norrut.
Vägarna är glest trafikerade & vi kan i stort sett obehindrat cykla i bredd & ha ett trevligt samtal hela vägen. Det är länge sedan vi träffades så det lider verkligen ingen brist på samtalsämnen.
Vid slottet i Trolle-Ljungby ringer Helen efter skjuts tillbaka. De bestämmer möte i Rinkaby & vi cyklar vidare. 
När vi når Rinkaby stannar vi vid en kiosk & köper varsin glass medan vi väntar på Per som är på väg. 

Trolle-Ljungby slott.


Cykelvägen mellan Rinkaby & Åhus.


Efter att våra vägar skiljts fortsätter jag på cykelvägar ner över Åhus till Yngsjö havsbad. Här tog jag in på en liten camping nere vid stranden.
Innan dess cyklar jag förbi den första skylten som visar avståndet till Ystad. Oj, vad känslorna bubblade upp inom mig när den kom. 

Det är verkligen nära nu.


Det är förhoppningsvis sista kvällen i tält.
Igår bestämde jag upplägget för den sista biten till Ystad.
Istället för att cykla till Ystad i två etapper från Bräkne-Hoby delar jag upp dom i tre.
Det hade inte varit några problem att klara det på två, men jag hade då kommit fram till Ystad trött & sliten på kvällen.
Nu stannar jag i stället en natt hos min svägerska i Gladsax utanför Simrishamn. Därifrån kommer jag få en kort fin etapp ner till Ystad på onsdag. Jag hoppas på detta sätt kunna ta in alla intryck & hantera mina känslor på ett bra sätt. 
Ärligt talat har jag ingen aning om vad som väntar mig när jag kommer fram eller hur jag kommer att känna. 
Det enda jag vet är att äventyret strax är över & det känns lite vemodigt samtidigt som det ska bli oerhört skönt att komma hem till min älskade hustru som jag saknar så enormt.

Tack Per & Helen för lunchen idag & ett extra tack till Helen för sällskapet i eftermiddag.

Dagens etapp blev 99 km med en snitthastighet på 17,3 km/h
Total sträcka 2098km

I morgon väntar Gladsax.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-03 23:09:51

Vilken resa du gjort Mikael👍stolt svärmor

Svar: Tack, Bodil.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-04 08:58:09

Mycket starkt jobbat👍🚴lite envis oxå va😀

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-04 08:58:11

Mycket starkt jobbat👍🚴lite envis oxå va😀

Svar: Tack så mycket. Ja, jag är nog rätt envis. Det gäller att ha starka ben & ett starkt pannben.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-09 23:01:37

Hoho vad hände, kom du fram eller inte...spännande ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-09 23:01:39

Hoho vad hände, kom du fram eller inte...spännande ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-09 23:01:41

Hoho vad hände, kom du fram eller inte...spännande ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-09 23:01:42

Hoho vad hände, kom du fram eller inte...spännande ;)

Svar: Jag ber om ursäkt för dröjsmålet. Men nu är bloggen äntligen uppdaterad.
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela