mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 23 Yngsjö-Gladsax.

Publicerad 2015-08-11 22:14:00 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,

 
 
Eftersom jag hade valt att dela upp den sista etappen i två delar, & därför inte skulle cykla så långt den här dagen, hade jag inte ställt någon väckarklocka.
Det spelade ingen roll. Sovmorgonen uteblev då jag vaknade redan vid kl 07:00.
Jag gjorde mig ingen brådska med morgonbestyren & var klar för avfärd vid kl 09:00. Tältet var fortfarande rejält blött när jag packade ner det. Men det spelade ingen roll då den sista tältnatten var gjord.
 
Redo för avfärd från Yngsjö Havsbad.
 
 
Från Yngsjö trampade jag söderut på en fin liten asfalterad väg som passerade sommarstugeområderna Nyehusen, Furuboda & slutligen Degerberga sommarby.
Vid Degerberga sommarby går sedan cykelspåret ut till Maglehem där den går på rv 19 till Brösarp & sedan vidare längs med rv 9 till Vitemölla.
Jag valde istället att fortsätta rakt över Ravlunda skjutfält. Ett, i mitt tycke, klokt val. Jag slapp de hårt trafikerade riksvägarna & sparade in ca 15 kilometers cykling. Nackdelen var att inne på skjutfältet var skuggan i det närmaste obefintlig. Något som var påfrestande då det visade sig vara årets hittills varmaste dag.
 
Passagen in till Ravlunda skjutfält.
 
Ravlunda skjutfält öster om vägen som jag färdades på.
 
Ravlunda skjutfält väster sida om vägen som jag färdades på.
 
Söder om Ravlunda skjutfält märks det tydligt att jag har kommit till Österlen.


Jag kom ut på andra sidan skjutfältet bara någon kilometer norr om Vitemölla. Därmed undkom jag dessutom de beryktade Brösarps backar. 
Efter bara ett par minuters cyklande längs med rv 9 ner mot Vitemölla blir jag omkörd av en personbil som tutar glatt. Några hundra meter längre fram står sedan personbilen parkerad. Det visar sig vara min mormor & morfar som är på väg till Sjöbo med ett par bekanta, Totte & Inger. Vilken tajming. Hade de varit några minuter tidigare eller senare hade de missat mig. Morföräldrarna vill gärna bjuda på lunch i Kivik. Det är ett erbjudande jag inte kan tacka nej till. Särskilt inte då klockan snart är 11:30 & min mage kurrar betänkligt.
De kör i förväg in till Kivik för att hitta någon bra restaurang medan jag trampar på den sista kilometern förbi Vitemölla till Kivik.
Dom har hittat en fin liten restaurang nere vid hamnen som erbjuder en trevlig lunch & siesta. 
 
Efter intagen lunch åker "de gamle" vidare. Klockan är 13:00 & jag har verkligen ingen brådska. Jag bestämmer mig för att köpa en glass i en större glassrestaurang i hamnområdet. Den intas i skuggan i skydd från solens heta gassande. 
 
Färden fortsätter härifrån på cykelvägar ner till Rörum & sedan vidare på småvägar till Östra Vemmerlöv & Karlaby.
In i Rörum går det rejält utför & mina farhågor besannas när jag kommer ut på andra sidan byn. Här väntar en rejäl uppförsbacke som måste vara den värsta sedan jag cyklade in mot Sundsvall för över 1200 kilometer sedan. Väl uppe på toppen dricker jag ur en halv vattenflaska & häller resterande över mig. Frågan är om det är värmen eller backen som var jobbigast, högst troligt kombinationen av de bägge.
 
Jag cyklar vidare förbi det vackra Gyllebo & Ö Vemmerlöv till Karlaby. Här fortsätter cykelspåret söderut till Tommarp. Själv cyklar jag österut till Gladsax & landar tillslut på Ängagården utanför Gladsax. Här bor min frus syster med familj.
 
När jag anländer vid 15:15 på eftermiddagen är endast den ena tonårsdottern hemma. Som tur är så har svågern varit förutseende nog & lagt öl på kylning. Jag sätter mig & avnjuter den godaste ölen på länge i solen, innan jag reser upp mitt tält på tork. 
På kvällen väntar en god middag & lite trevligt smygfirande med champagne, eftersom jag kommande dag kommer att gå i mål i Ystad.
 
Tältet uppsatt på tork på Ängagårdens baksida. Jag slapp lyckligtvis tillbringa natten i tältet utan låg istället inne i gästrummet.
 
 
Dagens etapp blev 54km med en snitthastighet på 16,4 km/h.
Total sträcka 2152km.
 
I morgon väntar målgång i Ystad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela