mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 11 Svartvik-Iggesund.

Publicerad 2015-07-23 23:08:50 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Jag vaknade redan kl 06:00. Efter en titt på telefonen, & ett konstaterande att det endast återstod 1% av batteriet, åkte solcellsladdaren fram. Tyvärr hjälpte det föga denna regnmolnstunga morgon. 
Vid strax efter 7 var morgonbestyren avklarade & ett blött tält packat. Då hade jag lyckats få ihop 7%. Det är iallafall tillräckligt för att meddela mig hem.

Efter ett kort samtal med min fru trampar jag iväg. Regnet hänger verkligen i luften.
Redan i Kvissleby stannar jag på en mack. Efter att ha laddad telefonen en stund, druckit en kopp kaffe & fyllt mina vattenflaskor bär det iväg kring 08:00.
Ruinen i Njurunda.


Cykelspåret gick idag längs med kustvägen hela vägen ner till Hudiksvall. Jag svänger av gamla E4:an i Njurunda & fortsätter över Skedlo till Ovansjö. Här tar jag till vänster på en nyasfalterad väg ut till kusten & Myrbodarna.
Här svänger jag höger in på en härlig, smal, kurvig väg med asfalt. Förbi Skatan & ner till Galtström.
Nu kommer regnet & jag stannar för att klä på mig mot vätan.

Från Galtström är det tyvärr grusväg ca 10 km. Den är otroligt tungcyklad i regnet & jag får verkligen blodet syresatt.
Här passerar jag en "varning för björn-skylt".
Självklart tittar jag lite extra efter nalle efter det.
Björn är det enda av de fyrfota djuren i Sverige som jag inte har sett fritt i naturen.
Det är med skräckblandad förtjusning jag tittar. Det hade känts mycket skönare att sitta i en bil än på en cykel om en björn skulle dyka upp.
Vid Dyrån är åter asfalten tillbaka. Vägen är riktigt trevlig att cykla på trots regnet. 
Färden går vidare förbi Norrfjärden & ner till Sörfjärden. 
Varning för björn i skogarna längs med kustvägen söder om Sundsvall.


Här känner jag att jag börjar att bli hungrig. Jag drar mig för att stanna & plocka fram mitt trangiakök i regnet. Strax söder om Sörfjärden kommer jag till Sörfjärdens golfklubb. Golfrestaurangen har en skylt vid vägen. 
"Lunchbuffé" står det med stora bokstäver.
Klockan är strax efter 11 så jag svänger in.

Väl inne visar det sig att de har haft problem med leveranserna den här dagen. Pga det ligger dom 20 minuter efter. Men kan jag vänta 10 minuter så ska jag få lunch.
Jag slår mig ner & äter lite sallad så länge & känner att det var riktigt skönt att komma in i värmen.
När maten är uppäten & jag sitter med en kaffe kommer tjejen som jobbar i restaurangen & pratar. Hon undrar hur långt jag har cyklat i regnet. 
Från Sundsvall, svarar jag.
Hon tittar storögt & säger att det skulle hon aldrig klara. Särskilt inte i regnet.
När jag då förklarar att jag startade uppe i Haparanda & är på väg till Ystad, tror jag att hon ska svimma.
Hon ställer mängder med frågor & tillslut ställer hon en som ger mig en klump i magen.
-"Men är det inte jobbigt att vara ifrån din fru så länge?"
Jag svarar att det är jättejobbigt. 
Och det ska ni veta mina kära läsare, det är det ända som är riktigt jobbigt på den här resan. Jag saknar Sofia så hemskt mycket.

Jag bestämmer mig för att trampa vidare. Vädret verkar inte bli något bättre, så det blir bara jobbigare att komma iväg ju längre jag sitter.
Jag går till kassan för att fylla mina vattenflaskor & för att betala. Istället för ordinarie pris på 89kr får jag betala 65kr.
-"Ett litet bidrag när du är så duktig & cyklar ensam så långt."
Jag tackar & går ut.
Jag stannar innanför entrédörrarna & börjar förbereda mig för cyklandet i ösregnet.
Tjejen stressar förbi ut i ovädret & jag tänker inte mer på det.
När jag kommer ut hänger det en påse på styret. Jag blir först lite irriterad & tänker vem f-n har hängt den där. Men när jag ska plocka av påsen & slänga den så upptäcker jag att den är full med godis.
Tjejen kommer åter gåendes över parkeringen som om ingenting har hänt.
-"Tack snälla!", säger jag. "Du skämmer verkligen bort mig."
-"Det är du värd & det kommer nog till nytta längs med färden." säger hon & går in.
Innehållet i den godispåse jag fick på Sörfjärdens GK.


Jag trampar vidare söder ut genom Hårte, en mysig liten fiskareby. Vädret inbjuder inte till någon paus så jag trampar på. I utkanten av byn skyltar de om "Pensionat, spa & massage". Det är verkligen frestande att stanna till. 

Färden går vidare över Jättendal till Älvsta. Här blir det åter ca 5 km regntung grusväg. 
Det är otroligt att det kan gå så tungt. Hjulen sjunker ner flera cm i gruset & sugs fast.
Väl ute på asfalterad väg igen har grus & skit fastnat i mina bromsar. Jag stannar & tömmer den odruckna flaskan över både fram & bakbromsen. Det hjälper & jag kan åter trampa vidare till Harmånger.

Härifrån går det vidare längs med gamla E4:an ner till Strömsbruk & sedan Välsta.
I Strömsbruk stannar jag till vid en busshållplats & äter upp snickersen som låg i godispåsen innan jag snabbt trampar vidare.

I Välsta blir det än en gång grusväg. Den här gången ca 6km. Jag är förtvivlad där jag försöker ta mig fram. Det går inte med ord beskriva hur tungt det är & jag skriker rakt ut i trötthet & förtvivlan. Det hjälper föga. Vägen blir inte mer lättcyklad för det. 
Vid Rogsta kyrka blir det åter asfalt & jag rullar vidare mot Hudiksvall. 

Ca 6-7 km norr om Hudiksvall händer det.
Jag passerar en totalsträcka av 100 mil. 
Jag har cyklat 1000km. En svindlande tanke, minst sagt. Och som belöning slutar det att regna.
Jag stannar & värmer på lite mat. Det är skönt att få i sig något varmt & maten går raskt ner.

Jag cyklar ner den sista biten till Hudiksvall. När jag anländer tittar solen fram & havet ligger spegelblankt inne i stadens småbåtshamn.
Jag pausar en stund innan jag fortsätter.
Tydligen är det festival i staden till helgen & det verkar att ha smygstartat så smått.
Småbåtshamnen i Hudiksvall.


Min plan för dagen var att ta mig till Njutånger & en badplats som skall finnas där. 
Men när jag cyklar ut ur Hudiksvall är himlen kolsvart på det hållet. Det är ingen tvekan om att det kommer att bli en blöt kväll.
Jag är redan genomblöt. Tältet ligger blött i packningen. Det finns med andra ord goda odds för en riktigt tråkig kväll.
Jag bestämmer mig istället för att ta in på camping i Iggesund.
Camping betyder varm dusch & nytvättade kläder. 
Tältet kom upp innan regnet nådde Iggesund & det fanns gott om torkpapper att torka ur tältet med i servicehusen.
Efter en lång dusch samt tvättning av kläder sitter jag nu i tältet & frossar i Gott & blandat samtidigt som bloggen författas. 
Det är inte bara i benen som 100mil på cykel märks. Även solbrännan börjar att sätta sig.


Cyklingen idag var, bortsett från grusvägarna & vädret, det mest lättcyklade hittills. Dessutom på riktiga vägar.

Dagens etapp blev 115km med en snitthastighet på 15,9km/h
Total sträcka 1019km. 

Imorgon siktar vi på Trödje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela