mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 13 Trödje-Rimbo.

Publicerad 2015-07-26 20:25:11 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Det sista Magnus sa innan vi gick & lade oss kvällen före var
-"Jag kommer att vakna vid kl 06:00 i morgon så vi behöver inte ställa någon klocka."
Vi ställde klockan på 06:30 för säkerhets skull. 
På morgonen vaknade jag av att Magnus kröp ur tältet. Jag tittade sömnigt på klockan, 05:58. 
Vi hade planerat för att komma iväg i tid, då det skulle bli oväder framåt seneftermiddagen. Om vi inte hann hitta något bra ställe att slå upp tältet innan det blev för dåligt väder så tänkte vi ta in på något vandrarhem eller b&b.
Vi skojade om att vi kanske skulle cykla hela vägen till Rimbo. En sträcka vi bedömde till ca 18-20 mil. Vi skrattade lite åt tanken samtidigt som jag tänkte att det är ju omöjligt. Med den här packningen på cykeln kommer jag aldrig att orka det.

"Tvillingarna som skulle ta oss till Rimbo under dagen."


Efter att morgonbestyren var avklarade gav vi oss iväg vid kl 07:20. Gamla E4:an in mot Gävle var glest trafikerad & solen värmde redan skönt. Efter ca 10 kilometers cykling kom vi till samhället Björke. Härifrån var det sedan cykelväg in till Gävle. Efter ytterligare ca 5 kilometer kom vi till Hille. I stället för att följa landsvägen gick cykelvägen in i samhället & vi valde att följa den vägen.
Inne i Hille kom vi till en bensinstation. Här stannade vi för att få i oss lite kaffe & frukost, men framför allt för att få gå på toaletten.
Killen som jobbade på macken var väldigt intresserad & imponerad av min cykelstrapats. Han ställde nyfiket frågor & var själv sugen på att göra något liknande. Men han ville inte cykla. 
-"I så fall tar jag motorcykeln."
Tyvärr hade han inte hunnit fixa något nybakat så vi fick köpa på oss gårdagens wienerbröd för en billig peng.
Innan vi gav oss av igen passade vi på att fylla våra vattenflaskor. 
-"Ni kan komma bakom här själva & fylla på." menade butiksbiträdet. 

Med fikabröd i väskorna & vattenflaskorna fyllda trampade vi vidare in mot Gävle.
Väl inne i stan cyklade vi genom en härligt lummig esplanad. Jag stannade till vid ett fruktstånd där en kille höll på att göra iordning inför dagens försäljning. Jag tjuvsmakade på hallonen & köpte sedan lite bananer.

Färden fortsatte ut ur Gävle över Hemsta & vidare längs rv76 ner till Furuvik & sedan Skutskär.
Hela vägen ut hit gick det på kanonfina cykelvägar. 
Gävle placerar sig på delad förstaplats ihop med Umeå vad gäller cykelvänligaste staden så här långt. Piteå skuggar tätt bakom.
Tyvärr såg vi ytterst få cyklister genom staden. Jag hoppas att det beror på att vi passerade lite tidigt på dygnet nu när det var lördag. I annat fall ska gävleborna skämmas. 

Cykelväg genom centrala Gävle."


I Skutskär svängde vi av på en liten fin byväg som gick genom Västanån ner till baksidan av Älvkarleby. 
När vi kom fram till Dalälven i Älvkarleby passerade vi Älvkarleby Turist & konferenshotell. Det var verkligen vackert placerat invid kraftverksdammen. 
Här fick det bli halt, då det var hög tid för en paus. Vi köpte varsin glass & Coca-cola & slog oss ner ute vid älven. Vi passar även på att äta upp varsin av wienebröden vi köpt på morgonen.
Mitt knä hade besvärat mig under morgonens cykling, så jag passade på att massera det med lite Zon i hopp om att slippa en del av smärtan.

Dalälven, ännu ett delmål som är passerat.


Att vi passerade Dalälven firades med en glass.


Efter att vi slappat en stund trampade vi vidare. Cykelspåret tog oss nu längs med lv291 ca 10km ner till samhället Marma. Här svängde vi av & fortsatte på en grusväg ytterligare ca 10km till Västland. Grusvägen var i bra skick & gick bra att cykla på.
Vi fortsatte sedan ner till Stymne. Här stannade vi till & med hungriga magar spanade vi in kartan. 
Cykelspåret skulle fortsätta över skogen ner till Örbyhus. Vi skulle därmed vara blåsta på möjlighet att få i oss någon mat. Jag hade lite makaroner samt knäckebröd i väskan, men det skulle inte räcka långt.
Vi bestämde att ta landsvägen ner till Tierp, för att där få i oss lite mat. Det borde inte bli mer än ett par kilometers omväg.

Som alla stjärncyklister så har jag självklart en hjälpryttare.


Vägen ner till Tierp var spikrak & vinden låg rakt emot. Jag gjorde precis som jag gjort hela dagen tidigare när jag känt mig trött & sliten. Och det hände ofta. Jag lade mig i ryggen på Magnus & lät honom göra jobbet.
Efter 12 kilometers cykling rullar vi in i Tierp & hittar pizzerian Brorsan. Vi knallar in & beställer varsin kebabpizza. Medans vi väntar på maten konstaterar vi att min cykeldator visar på en total sträcka av 1250km så när som på ett par hundra meter.
Exakt hälften av 250 mil. Vi gör high-five & skålar i Coca-cola.
Vi konstaterar också att vi har cyklat ca 85km för dagen & att det borde vara ca 100km kvar till Rimbo. Efter koll med Eniro konstaterar vi att det är 99km närmsta bilvägen. Nog borde det gå?
Vi bestämmer oss för att så får det bli. 
Fördelen är att jag får en vilodag en dag tidigare. Dessutom kan jag använda min intjänade dag till att lättare passera Stockholm. Mer om det i senare blogginlägg.

Efter måltiden cyklar vi vidare på stela ben & bukstinna magar. Färden går längs med lv293 förbi Tobo, Örbyhus & Österbybruk.
Strax innan Örbyhus faller de första regndropparna. Vi stannar för att ta på regnskydden över packningen & cyklar sedan vidare. Vi bestämmer att vi ska stanna för en kaffe i Österbybruk. Väl där svänger vi in på Shell. Besviket kan vi konstatera att de stängde redan kl 15:00. Nu visade uret nästan 16:30. Vi ställer oss under taket vid macken. Magnus tog på sig en jacka & hjälpte mig att tejpa mitt ömmande knä. Jag tog på mig regnponchon innan vi cyklade vidare. 

Ett par kilometer efter Österbybruk svänger vi in på en liten fin asfalterad byväg som tar oss de tre milen ner till Alunda. Regnet har tilltagit rejält. Finns det ingenstans att köpa kaffe i Alunda så får vi koka kaffe på triangaköket i en busskur, säger jag. 
Men i Alunda vänder lyckan då där finns en, för samhällets storlek, väl tilltagen Ica-butik med spelkiosk/café.
Vi springer in & handlar på oss rejält med godis & varsin energidryck. I kiosken köper vi varsin kaffe & slår oss ned vid ett bord. 
Klockan är över 19:00 & vi har ca 5 mil kvar. Det ska gå säger vi till varandra, samtidigt som vi konstaterar att det inte finns någon annan möjlighet. Vandrarhem eller ett b&b, lär vara i det närmaste omöjligt att finna så här sent i dessa trakter. Att slå upp tältet är något som vi utesluter.
Innan vi gav oss av tog Magnus på sig regnkläder & skoskydd. Själv tog jag på mig mina skoskydd. Vi trampar iväg & genast undrar jag varför jag inte tog på mig några långbyxor. 
Vi stannar till & långbyxor åkte på. Magnus rotar fram sin mössa & vi rullar sedan vidare.
Stärkta av torra & varma kläder samt energidryck, sötsaker & kaffe cyklar vi vidare mot Knutby. Faktum är att de första 15 kilometrarna efter Alunda är de då jag känner mig som piggast på hela dagen. 
Regnet tilltar rejält & det börjar att blåsa. 
Vägen går på fina asfalterade byvägar med i princip obefintlig trafik. 

Vädrets makter besegrade inte oss utan humöret var på topp hela dagen.


Efter ytterligare 30 kilometer rullar vi in i Knutby. Hög musik hörs.
-"Här är det fest!" Ropar Mange genom ösregnet.
Mycket riktigt. Någon minut senare rullar vi förbi en upplyst folketspark med hög musik spelandes. Kvällen gick nog inte ihop sig för arrangören för i ösregnet syntes inte många människor. 
Vi cyklar vidare genom byn & brister ut i allsång till Ronny & Ragges "Brylkräm, stålkam & gällivarehäng".
I utkanten av byn stannar vi till vid en busshållplats. Vi ställer oss i kuren för att skydda oss mot regnet. Den sista av morgonens wienerbröd smakar gudomligt. Vi frossar i choklad & Algrens bilar.
Efter ett par minuter är vi åter på rull.

Aftonbladets förstasida för dagen kändes för en gångs skull inte överdriven.


Vi fortsätter på ännu en härlig byväg. Nu de ca 15 kilometrarna ner till Rånes. Mörkret faller snabbt & blåsten har tilltagit rejält. Det är verkligen höstrusk ute när skylten till Stockholms län dyker upp i vägkanten. En mäktig känsla sprider sig när jag inser att jag nu tagit mig från Haparanda ända till Stockholms yttersta utkanter.
Vi stannar & tar några snabba kort i ovädret innan vi trampar vidare.

Jag har tagit mig från Haparanda till utkanten av Stockholms län. Nu är det bara resten kvar.


I Rånes tar vi & svänger in på en gammal banvall som är till häften belagd med asfalt. Den leder oss sprikrakt ända till Rimbo. Ute är det kolsvart. Regnet piskar i den kraftiga vinden & bitvis är det knappt det går att ta sig framåt.
Jag är frusen, genomblöt & knät värker rejält. Hade jag inte haft Magnus rygg att ligga bakom här så vet i tusan om jag hade tagit mig den sista halvmilen till Rimbo.

Efter 15 timmar från det att vi startade i Trödje rullar vi äntligen in i Rimbo.
Väl hemma hos Magnus väntade belöningen i en varm dusch, tacos & som kronan på verket en Irish Coffee.
Väl i säng somnade jag ovaggad.

Tack Magnus för en oförglömlig & kul dag. 

Trots att vädret var allt annat än så här bra hela dagen så var dagen kanon.


Dagens etapp blev 182 km med en snitthastighet på 17,6 km/h.
Total sträcka 1316km 
I morgon väntar en välförtjänt vilodag.

Kommentarer

Postat av: JUNITJEJ

Publicerad 2015-07-26 21:42:38

Imponerande cykling!! Heja!

Svar: Tack så mycket.
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela