mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 16 Åkersberga-Gisekvarn

Publicerad 2015-07-28 20:11:58 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Klockan ringde redan kl 04:30. En okristligt tidig tid att kliva upp. Jag avundas inte min svåger som är uppe så tidigt varje arbetsdag.
Efter lite snabba morgonbestyr var vi snart i bilen mot Åkersberga. Väl på plats river jag tältet som nu är torrt & fint. Efter det dricker vi en kopp kaffe, innan jag rullar iväg strax före kl 06:00.

Ute är det grådisigt & mulet. Jag hinner inte många hundra meter innan den första regndroppen faller. Jag struntar i att ta på regnkläder & fortsätter i förhoppning om att det inte ska bli så värst mycket regn.

Solen försöker att tränga igenom morgondiset vid Svinninga.


Ut ur Åkersberga går det på cykelväg. Efter Svinninga är det landsväg som gäller fram till Arninge. 
Där stannar jag till på Statoil & köper en kaffe. Jag kollar in kartan för att få lite koll på vilken väg jag ska ta mig förbi Stockholm. Strax efter 07:00 cyklar jag vidare.

Jag lämnar Cykelspåret här för en egen alternativ väg.
Färden går på cykelvägar genom Hägernäs, Täby & vidare över Djursholm till Bergshamra, Solna & slutligen till Brommaplan. 
Här möter David Andersson, en kompis, upp mig. Han kom att göra mig sällskap några timmar under dagen. Precis när jag anlänt Brommaplan, 30 minuter försent till på köpet, dyker kollegan Oskar Theorin upp. Han stannar till & pratar några minuter.

Drottningholms slott.


David & jag fortsätter sedan över Drottningholm till Ekerö. Vädret är fortfarande grått & det duggregnar lite emellanåt. Vi småpratar om allt möjligt under färden & det är riktigt trevligt trots det dåliga vädret. Nere i Jungfrusund stannar vi & fikar en stund innan vi tar båten över till Slagsta.

David, dagens följeslagare förbi Stockholm.


I Slagsta går färden vidare via Hallunda till Tumba. Vädret har blivit bättre & framför allt varmare. Efter några kilometer får vi stanna så att jag kan klä av mig en tröja på överkroppen. 
I Hallunda förenas vi sedan med Cykelspåret som tar oss vidare söder ut.
Väl nere i Tumba skiljs våra vägar åt & David återvänder hemåt. 

Jag trampar vidare ner till Vårsta & vidare några kilometer mot Nynäshamn innan jag svänger av mot Skanssundet. Först här är det slut på cykelvägar & det blir en fin liten landsväg de sista 16 kilometrarna ner till Sandviken & Skanssundet. 
Från Tumba & ner hit är det rejält kuperat emellanåt & det är den tyngsta cykelbiten sedan jag lämnade Sundsvall.
I Sandviken tar jag båt de hundra metrarna över sundet till Mörkö.

Precis vid det lilla färjeläget på Mörkö ligger en fin liten restaurang uppe på en höjd, med utsikt över sundet. Jag kostar på mig en fin hamburgertallrik & slår mig ner på uteserveringen. Solen lyser nu från en blå himmel & det är riktigt varmt. 
Innan jag cyklar vidare köper jag mig en kaffe i kiosken som ligger nedanför. Jag får mina vattenflaskor fyllda. 
Under tiden jag dricker mitt kaffe passar jag på att ringa några nära & kära.

En utsökt hamburgare dinerades med havet som utsikt.


Efter detta längre stopp trampar jag vidare ca 10 kilometer genom Mörkö innan jag rullar över bron & lämnar ön bakom mig. Strax är jag framme vid gamla E4:an & svänger vänster mot Vagnhärad. Vägen är nyasfalterad & man har tagit bort den breda vägrenen. Istället har man gjort fina cykelbanor på bägge sidor. 
Föredömligt!
Strax före Vagnhärad svänger Cykelspåret ner mot Trosa. Jag bestämmer mig istället för att cykla in till Vagnhärad. Här stannar jag på en mack & köper mig en glass. Undertiden jag svalkar mig med glassen granskar jag kartan efter ett bra ställe att ta natten på.
Jag hittar en havsvik ca en mil söder om Vagnhärad & bestämmer mig för att söka lyckan där.

Det känns osannolikt när jag tittar i kartan & inser hur långt det är från Haparanda, när jag nu har rullat in i Sörmland. 


Jag cyklar iväg den sista milen längs med lv219 & väl nere vid viken ler lyckan åt mig.
Här ligger en fin båtklubb med en bom uppe vid vägen. Jag slinker förbi bommen & kan konstatera att det är perfekt för mitt ändamål.
Jag hittar en anslagstavla med telefonnummer till båtklubbens styrelse.
Som ordförande står bara "rullande". Jag  ringer nästa person i ordningen, deras sekreterare.
En trevlig kille svarar i andra ändan. Jag berättar att jag är på väg med cykel från Haparanda till Ystad & nu står på deras båtklubb. Kan det gå för sig att slå upp ett tält över natten.
Efter en lång tystnad, som i telefonen kändes som en evighet, får jag ett okej. Han tror inte att någon har något emot det.
Jag är rätt övertygad att frågan finns med på dagordningen vid nästa möte. 

Kvällens tältplats på en båtklubb.


Tidig kväll idag. Något som behövs efter den tidiga starten. Nu väntar även tidig sänggång. 

Dagens etapp blev 121km med en snitthastighet på 16,9km/h.

Total sträcka 1473km.

I morgon cyklar jag vidare mot Söderköping.


Kommentarer

Postat av: Lubbe

Publicerad 2015-07-28 20:26:57

Grymt jobbat kompis! Alltid trevlig kvällsläsning här i lastbilen. :)

Svar: Tack, kompis! :)
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Oskar

Publicerad 2015-07-28 20:49:57

Jag inte bara stannade till. Jag vände för att få säga hej och titta live på "idioten" gör det här!
Sjukt kul att ses och att följa din resa!

Svar: Det gjorde du faktiskt! Det var kul att ses. Alltid trevligt när det dyker upp ett bekant ansikte. :) Kul att du följer.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-29 00:58:43

Jag är nyfiken på om sörlänningarna är lika välvilliga att fylla på dina vattenflaskor som norrlänningarna? Och, är sörisarna lika intresserad av att prata med dig om din resa?

Svar: Det var dom. Men här nere i söder duggar samhällena tätt så det blev mest vattenpåfyllning på mackar, affärer & dyliga ställen. Nyfikenheten skiljer det inget på. Det är alltid någon som vill prata när man stannar med en fullpackad cykel. :)
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela