mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 19 Gamleby-Påskallavik.

Publicerad 2015-08-01 07:41:51 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Jag var uppe redan vid 06:30. Tyvärr var tältet rejält blött så det var till att dra ut på tiden för dagens morgonbestyr. 
Väl färdig fick jag ändå vänta en stund på att tältet skulle bli hjälpligt torrt innan jag plockade ihop det. Jag kom därför inte iväg förrän vid kl 09:00. 
Jag hade under kvällen före bestämt att jag inte skulle följa cykelspåret idag. Både tjejerna som jag träffade i Stratan samt engelsmannen dagen före ondgjorde sig rejält över vägarna söder om Västervik.
Istället valde jag att cykla väster om E22:an. Dagens färdväg blev från Gamleby till Hallingeberg & vidare över Hummelstad till Ankarsrum. Härifrån fortsatte det sedan över Hjorted & Ishult ner till Kristdala. Avslutningsvis fortsatte jag ner över Århult för att slutligen hamna i Påskallavik.

Vädret är mulet men precis som dagen före lovade väderprognoserna att regnet skulle utebli. Tillskillnad mot gårdagen stämde det idag. Jag slapp regn hela dagen, men solen orkade inte igenom molntäcket. Det var ett ganska behagligt väder att cykla i.

Första biten ner till Hallingeberg är kuperad. Jag känner direkt att både benen & huvudet är betydligt piggare idag. I backen ut ur Hallingeberg står en stor ek. Spökeken, står det på en skylt bredvid. Tydligen har det hänt flera konstiga händelser här genom århundradena & platsen är olycksdrabbad. Bl.a. går två barn som tog livet av sig, igen på platsen. De visar sig i skepnader av två vita hästar. 

Spökeken utanför Hallingeberg.


Efter en kort paus vid Spökeken cyklar jag vidare. Jag klarar mig som tur är ifrån några olyckor och kan lugnt rulla igenom Hummelstad & vidare till Ankarsrum. 
Här stannar jag på Coop för att handla lite mat & bananer. Jag cyklar sedan vidare till Hjorted. Här stannar jag vid kyrkan & sätter mig på en bänk i minneslunden för att värma på lite mat.
Ett par kyrkobesökare hälsar glatt när de går förbi & en bit bort klipper kyrkvaktmästaren gräset. Ingen verkar störa sig på cyklisten som lagar mat på kyrkogården.

Lunchdags på minneslunden vid kyrkan i Hjorted.


Efter inmundigad lunch trampar jag vidare mot Ishult & Kristdala. I Ishult stannar jag vid ett hus för att fylla på mina vattenflaskor. En man ombesörjer gärna saken samtidigt som han berättar att han jobbat en hel del i Malmö. 
-"Du har drygt 40 mil kvar.", konstaterar han men rättar sig snabbt.
-"Fast på de vägarna som du cyklar då blir det väl bortåt 50 mil, kan jag tro."
Han önskar mig lycka till & jag cyklar vidare ner till Kristdala.
Här stannar jag vid ett litet mysigt gammaldags café. När jag kommer in upptäcker jag en skylt om att ingen kortbetalning kan ske. När jag högt konstaterar det för mig själv svarar damen i kassan:
-"Nej, jag är lite gammaldags som du kan se." säger hon & ler.
Tydligen finns ingen bankomat i byn & ta ut pengar i affären utan att handla är nog inte så populärt så jag tackar för mig & säger;
-"Tyvärr har jag bara några mynt i fickan. Det lär inte ens räcka till kaffe."
-"Är du säker på det?", svarar kassörskan.
-"Jag har åtta kronor.", konstaterar jag.
-"Åh, det räcker till kaffe." ler damen & tar emot pengarna.
Hon häller upp kaffe i en liten kanna medan jag tackar nej till både socker & grädde. Kaffekannan räcker till 3 stora koppar kaffe. Det är annat än mackarnas 20-25kr för en kopp.

Efter att ha stärkt mig med kaffe cyklar jag vidare mot Påskalavik. Jag stannar en kort stund i Århult & äter en banan samt ringer upp ett missat samtal från min svåger i Skåne. Jag passar även på att kolla i kartan efter något bra ställe för natten & hittar en badplats på en liten halvö i Påskallavik. Väl där visar det sig vara en naturcamping & avgiften är 100kr, kontant betalning.
Jag reser tältet nere vid vattnet jämte en eldstad. Jag lämnar väskorna i tältet & cyklar in till affären. Jag handlar lite kryddig grillkorv & potatissallad samt tar ut lite kontanter.

Väl tillbaka vid tältet grillar jag korv under tiden som jag börjar att skriva ikapp i bloggen.

Det blev en fin kväll tillslut.


Hela dagens cykling har gått på små fina, glest trafikerade vägar i vacker natur & genom små samhällen. Ett perfekt alternativ till cykelspårets dragning mellan Oskarshamn & Västervik. Jag kan verkligen rekommendera det här hållet.
Speciellt om man redan har besökt Västervik vid tidigare tillfällen.

Dagens etapp blev 113 km, plus 2 km utan packning, med en snitthastighet på 16,3 km/h.
Total sträcka 1801km.

I morgon cyklar jag mot Kalmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela