mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 6 Vilodag.

Publicerad 2015-07-18 18:58:20 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



En kombination av att jag kände mig sliten igår samt att det utlovades regn idag, gjorde att jag bestämde mig för att ta en vilodag.
Det var väldigt skönt att börja dagen med lite sovmorgon.

Efter frukosten författade jag ihop ett blogginlägg om gårdagen. 
Efter att min älskade Sofia, som vanligt hade korrläst inlägget hemifrån, kunde jag lägga upp det för att sedan ta tag i dagens enda göromål.

Igår kväll, när jag var nere vid gästhamnen & duschade, såg jag att de hade en tvättmaskin. Så idag stod tvätt på schemat. Jag packade ihop min smutstvätt i en av cykelväskorna & trampade in till byn.
Tyvärr var maskinen upptagen, så jag tog en liten promenad i byn. Jag stötte ihop med tjejerna som är påväg till Haparanda. De hade också bestämt sig för en vilodag & satt nu & drack kaffe.
Det blev ett långt samtal om resan som har varit & vad vi förväntade oss om det som vi har framför oss.
Tjejerna tyckte att det kändes tråkigt att de snart var i mål, så de planerade för att fortsätta lite till. Planen var att cykla vidare från Haparanda till Nikkaluokta, en sträcka på ca 400km, för att där ta ett par veckors lång vandring längs Kungsleden samt ta sig till toppen av Kebnekaise. Där ligger man verkligen i lä.
Jag önskar lycka till på slutet av deras nuvarande äventyr samt på deras kommande.

Väl tillbaka i tvättstugan är maskinen fortfarande upptagen. Det är bara till att börja handtvätta. Jag cyklar sedan tillbaka till naturcampingen & lagar mig lite mat. På menyn stod nudlar samt en bit kassler som jag införskaffade igår. 
Efter att jag druckit en kaffe på maten slår det mig att jag borde ha passat på att ladda min telefon & surfplatta när jag ändå var i byn. Jag stoppar på mig grejorna & cyklar ner igen.

Dåligt med bilder från dagen. Därför bjuder jag på en bild, från när jag kom till Byske, som var ägnad till Martin Jönslars-Eriksson.


Under tiden elektroniken laddades tar jag på nytt en sväng i byn. Denna gången i regnet som tillslut hittat även till Ratan. Jag sätter mig inne i den kökslokal som finns i servicehuset & väntar ut laddningen.
Det slår mig att mitt förtält står öppet & att jag har glömt lite grejer kvar utanför. Dessutom hänger min tvätt på tork. 
Jag avbryter laddningen & cyklar tillbaka.
Väl tillbaka i tältet är mina grejer inlagda & förtältet är stängt. Det visar sig att en tysk, som bor på campingen med sin husbil, har lagt in grejorna & stängt igen.
Tack snälla.

Jag ringer hem & lägger mig sedan för att vila en stund till regnsmattret mot tältduken. 
Under ett kortare uppehåll kryper jag ur tältet för att sträcka på benen. Jag blir språkandes med en campinggäst som är intresserad av min resa. Han tipsar om en bra tältplats söder om Nordmaling. Jag hoppas att jag kan ta mig dit i morgon. Regnet återkommer snart & jag kryper in i tältet igen & brygger mig lite kaffe.
Kaffe under regnsmattrande tältduk.

Nu ikväll anordnas tydligen en pubafton i byn. Trots påtryckningar från lokalbefolkningen kommer jag att avstå från denna trevliga inbjudan.
Resten av kvällen kommer jag i stället att tillbringa inne i tältet med lite enkel persedelvård samt bokläsning.

Dagens cykling bestod av ljuvliga 4km utan packning. 
I morgon siktar jag som sagt på Nordmaling.

Kommentarer

Postat av: corneliaeriksson.blogg.se

Publicerad 2015-07-18 21:56:05

Skönt med vilodag, lycka till med resten! :)

Svar: Tack. Den var välförtjänt. :)
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela