mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 7 Ratan-Nordmaling.

Publicerad 2015-07-20 20:23:13 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Efter att ha haft vilodag så vaknade jag tidigt. Redan kl 06:00 steg jag upp & solen sken åter.
Efter att ha gjort mina vanliga morgonsysslor var jag redo att åka redan vid 07:00. Tyvärr så var tältet fortfarande blött efter gårdagens & nattens regn, så jag bestämde mig för att vänta en stund innan avfärd. 
Efter en halvtimme försvann solen bakom stora moln, så jag plockade ihop tältet fuktigt.
Jag stannade till nere i Ratan & fyllde mina vattenflaskor. Eftersom jag dumt nog inte hade laddat ordentligt dagen före satte jag både mobilen & surfplattan på laddning en kort stund. Under tiden tog jag & gick en sväng med kameran & knäppte några kort. Strax efter 08:00 gav jag mig slutligen iväg. 

På fina asfalterade småvägar gick färden över Djäkneboda, Ratu, Ivarsboda & vidare till Sävar.

Halvvägs till Djäkneboda stod en skylt pekandes in i skogen med texten, dansbana. Där fanns ingen stig, än mindre en väg in. Jag brydde mig aldrig om att knalla in & se efter, men jag misstänker att dansbanan har sett sina glansdagar.

Skyltningen om dansbana verkar högst tvivelaktig.


I Ratu höll en fastighetsägare på att fälla några stora tallar som stod dumt till jämte garaget. Garaget låg ca 5 meter in från vägen, däremellan gick en elledning. Mittemellan elledningen & garaget stod tallarna så han hade inte många centimetrar tillgodo när tallarna föll. Själv tyckte jag träden såg vidare ut än vad ytan var som de föll i.
Vid nästa hus på andra sidan gatan satt ett par vid husväggen & drack sitt morgonkaffe.
-"Här sitter ni & bara väntar på att det ska gå åt helvete för grannen.", hojtade jag.
Killen skrattade högt & svarade;
-"Du anar inte hur rätt du har!"

I Sävar stannade jag på Preem för att vila en liten stund. Jag köpte en kaffe & bulle samt lämnade in iPaden på laddning under tiden.
Innan jag for vidare kollade jag lufttrycket i däcken.

Från Sävar gick en fin cykelbana jämte E4:an in till Umeå, bortsett från ett avbrott genom en by strax före Ersboda. Nu hade det börjat blåsa motvind. Vindarna fick bra fart över E4:an in över cykelbanan så det gick rejält tungt.
Väl inne i Umeå började jag bli väldigt trött. Jag letade mig ner genom centrum & vidare längs med Umeälven för att sedan ta cykel- & gångbron över till Teg. 

I Umeå hade jag planerat för att äta "Glassgummans" berömda glass på 2kg som serveras i hink & äts med spade. Tyvärr hade de stängt pga av att de var på någon festival i Skellefteå. Tur var kanske det för jag var rejält trött & kände inte för att laga mat på stormköket. I stället för monsterglass fick det bli pizza för pengarna. Tredje pizzan på en vecka. Det får vara slut på det under resten av resan.
Jag slog mig ner på uteserveringen jämte en barnfamilj. Den äldste av barnen, en grabb i 4-årsåldern var nyfiken på min cykel. Han granskade den noga & klämde på däcken. Det visade sig att cyklar just nu var det bästa han visste. Han hade lärt sig cykla dagen före. Själv hade han en svart & orange cykel med flammor på, berättade han stolt.

Efter maten mötte Lubbe, en vän & kollega, upp vid Shell på teg. Han var på väg till Svappavaara i jobbet.
Vi brukar träffas i jobbet för att fika & äta ihop när tid finns. Så allt var precis som vanligt men ändå inte, kan man säga.
Vi tog en kaffe & glass samt pratade lite skit en stund innan jag trampade vidare. Jag passade även på att fylla mina vattenflaskor på macken.

Fikapaus ihop med Lubbe brukar alltid föranleda fotografering av fordonen till Instagram. Inget undantag den här gången heller.


Ut ur Umeå var det fortsatt cykelbana ner till Röbäck. Sedan gick färden vidare på lågtrafikerade landsvägar över Stöcksjö, Norrmjöle, Sörmjöle till Hörnefors. 
Vid Norrmjöle mötte jag en långfärdscyklist på en liggcykel. Vi stannade & pratade några minuter. Det var en polack som skulle cykla Östersjön runt.

Vägen mellan Sörmjöle & Hörnefors visade sig gå rakt igenom en vindkraftpark. Vingarna snurrade kraftigt i vinden. Vindkraftverken är verkligen imponerande när man står intill dem. 

Vindkraftparken innehöll 11 vindkraftverk som låg utmed vägen.


I Hörnefors stannade jag vid Ica & handlade på mig lite mat & bananer.
På andra sidan gatan stod en staty av Gunnar Nordahl. Jag stannade till & tog några kort.

Gunnar Nordahl ville tvunget ha ett foto ihop med den ensamme cyklisten. Självklart ställde jag upp.


Jag fortsatte sedan ner till Norrbyn & vidare över Öre till Håknäs. Från Håknäs går sedan en gammal grusväg parallellt med E4:an ner till Nordmaling.
Jag stannade till vid det första huset efter att jag svängt i Håknäs & frågade om jag fick fylla på mina vattenflaskor.
Det fick jag så gärna & gubben var mycket nyfiken & pratsjuk, trots att hans hustru precis hade dukat fram maten på bordet. Tydligen var det vanligt att långfärdscyklister stannade för att fylla på vatten just hos dom.

Jag cyklade vidare mot Nordmaling. Vägen var tung, efter ett tidigare regn som tydligen dragit förbi, & jag hade fortsatt cyklat i motvind hela eftermiddagen.
Ca 3 km före Nordmaling gick en skogsväg in till höger. Jag såg på kartan att där skulle ligga en sjö, så jag stannade till. Tyvärr bar det sig inte bättre än att jag, som ett bevis på min trötthet, inte fick loss foten från pedalen så jag gjorde en stilig "spd-vurpa" i stillastående. 
Jag lät cykeln ligga kvar & gick inåt skogen med några väl valda ord till cykeln över axeln. Vägen visade sig sluta vid ett hygge så jag fick vackert vända åter & trampa vidare.

Efter ytterligare 2km kom en ny skogsväg ner till höger & nu såg man sjön bara hundra meter ner. Jag svängde glatt ner & slog läger för kvällen.
När jag som bäst höll på att resa mitt tält cyklade en långfärdscyklist förbi uppe på vägen. Han såg mig & vände. Jag trodde han också tänkte ta kväll, men han ville bara prata en stund.
Killen var från Danmark & hade hittills varit iväg i 14 månader på sin cykel. Han hade cyklat runt i Europa & norra Afrika i en stjärna med Danmark som mittpunkt. Anledningen till det var att han ville hem & träffa barn & barnbarn emellanåt. Han hade 4 år kvar till pension & hoppades att sparpengarna skulle räcka tiden ut för att enbart resa runt på sin cykel. Det var vad han ville göra så länge hälsan höll.
Just nu var han påväg till Haparanda & sedan ner genom Finland.

När dansken cyklat vidare kokade jag nudlar som jag sedan åt inne i tältet, för att freda mig mot myggen som var väldigt aggressiva.

Ännu en natt som tillbringades intill en sjö. 


Dagens etapp var 123 km med en snitthastighet på 15,4 km/h.
Total sträcka 617km
I morgon fortsätter jag mot Örnsköldsvik.



Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2015-07-21 10:07:54

I Stöcksjö bodde min mormor i många år innan hon flyttade hem till Småland igen. Det är extra roligt att följa din resa som går genom många små ställen där jag varit eller passerat!

Svar: Jag cyklar ju genom ditt släktträd. :) Det är kul. Stöcksjö var inte stort, men vackert.
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela