mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Dag 9 Bergom-Rö.

Publicerad 2015-07-22 21:42:50 i Cykling, Haparanda-Ystad, Äventyr,



Efter en natt med väldigt dålig sömn pga kyla, vaknade jag vid strax efter 7. Jag masar mig ut ur tältet & kör igång med frukosten. Eftersom höga kusten väntade lyxade jag till det med tärnad bacon för att få bra fart på benen. 
En man som är ute & rastar sin hund stannar till & pratar en stund.
-"Inatt kan du inte ha sovit mycket. Det var bara 3 grader ute."
Inte konstigt att jag frös.

Frukost på gång innan en hård dags cykling tar vid.


Vid 08:30 trampar jag iväg mot Skule. Vägen går genom Bjästa vidare till Spjute där jag korsade E4:an & åkte sedan parallellt med den samma till Skule.
Härifrån går cykelspåret sedan vidare över Skuleberget på dess västra sida. Vägen där över 
är bedrövligt dålig. Det är någon form av skogsbilväg med stora stenar ovanpå.
Det går tungt & förhållandevis brant uppför. Det enda man ser är skog, ingen bebyggelse & definitivt ingen utsikt. När det väl börjar att gå utför går det inte att åka på pga underlaget. Det är helt sonika en riktig skitväg.

När jag är ungefär på högsta punkten ligger det plötsligt en stor Rottweiler mitt på vägen. När den får syn på mig så springer den emot mig med rest ragg & kraftigt skall. Jag är inte hundrädd, men stannar tvärt på vägen för att inte provocera hunden ytterligare.
Det står en svart gammal mercedesbuss jämte vägen med schweiziska registreringsskyltar. Hundägaren uppmärksammar vad som händer & kallar omedelbart in hunden. Den vänder tvärt & springer & sätter sig fot hos sin matte. 
Jag kan lugnt cykla vidare under artiga hälsningsfraser.

Väl framme i Västmarkum blir underlaget äntligen riktig grusväg & farten ökar när det går utför mot Docksta. Efter en stund övergår underlaget till asfalt & jag får upp farten i över 65km/h, vilket inte var någon behaglig hastighet med en fullpackad cykel. 
Nere i Docksta är det hög tid för lunch.
När jag sitter & äter kommer två mtb-cyklister med varsin liten fin ryggsäck på ryggen.
Det visar sig att de också är på cykelsemester, fast på ett annorlunda vis. Med bara ett ombyte i väskan samt mobil, plånbok & pengar, hade de cyklat på stigar hela vägen från Uppsala. Det ända de hade med sig mer var en rejäl väska under sadeln med lite reservdelar & verktyg. De tillbringade nätterna på vandrarhem & stugor. Nu var dom vid höjdpunkten för sin resa, vandringsstigarna runt höga kusten.
Det här blev jag verkligen sugen på att prova.

Efter Docksta går färden vidare längs E4:an drygt en mil till Ullånger innan det viker av österut på, kanske den vackraste platsen i Sverige. Vägen går omväxlande uppför & nerför, genom ett otroligt vackert landskap. Genom Främmerveda, Nordingrå, Åsäng & Salteå innan jag slutligen hamnar i Nora.

I Nora möter Christian Nordlander, en kollega, upp på cykel. Han följer mig ner till brofästet vid Högakustenbron. Ett lika trevligt som oväntat intiativ av honom. 
Tillsammans med honom går tiden snabbt. Samtalen handlar om allt från bygden till vardagliga ting.
Vid brofästet ligger en rastplats som vi stannar på & jag lagar till lite mat.
Efter att vi suttit & småpratat en stund & maten lagt sig tillrätta i magen, skiljs vi åt. Christian cyklar hem & jag fortsätter upp på Högakustenbron. 

Det var trevligt med lite sällskap ett par timmar under eftermiddagen.


Det har pågått ett målningsarbete på bron hela våren. Jag trodde att det nu skulle vara avslutat. Men jag har tur som en tokig. Inte nog med att bron är avstäng i en körriktning, den är dessutom avstängd i södergående riktning. 
Det gör att jag bara behöver cykla 25m med trafik på E4:an innan trafiken i min riktning leds över vajern in på mötandes sida. Jag behöver bara cykla igenom avspärrningarna, vilket det är gott om plats till, sedan har jag två filer plus vägrenen helt för mig själv över till andra sidan. Övrig trafik får samsas i de två norrgående filerna. Jag cyklar mitt emellan mina två filer av en enda anledning. För att jag kan!
Jag stannar självklart till & fotar. Jag kan lugnt promenera omkring med kameran & njuta av utsikten. Klockan är vid 17:30-tiden så arbetarna på bron har gått hem för länge sedan.
Tråkigt nog var inte vädret det bästa när man får ynnesten att ha Högakustenbron för sig själv.

Det är få förunnat att få ha halva bron helt för sig självt.


Väl över på andra sidan får jag cykla i vägrenen ett par hundra meter innan jag kan ta första avfarten & cykla vidare till Utansjö. Här trampar jag sedan småvägar utmed kusten till en liten by som heter Vålånger.
Jag stannar vid ett mysigt hus med vacker utsikt över fjärden. Ett par håller på i trädgården & jag frågar efter vatten.
De fyller glatt på mina flaskor & vill veta allt om min cykling.
Paret berättar att de satt upp två bänkar & ett bord vid vägen utanför deras tomt. Det är till för att cyklister skall kunna stanna till för en fika eller att vila en stund.
-"Men ingen har hittills stannat vad vi vet", sa kvinnan besviket.
-"Tror du inte att cyklisterna tror att det är för privat bruk. Det trodde jag.", svarar jag.
-"Jo, det är nog så", svarar kvinnan. 
-"Jag tänker sätta upp en skylt med texten, Hej cyklist. Välkommen att vila dina trötta ben här.", fortsätter hon.
Jag berömmer initiativet.
Det finns verkligen snälla & trevliga människor överallt.

Jag trampar vidare till nästa by som är Rö. Här ser jag en liten badstrand vid en fårhage. Jag svänger ner & slår läger för kvällen. Mörka moln tonar snabbt upp sig på himlen. Precis när jag har fått in de sista sakerna i tältet & ska dra igen dragkedjan så faller de första dropparna. Åskan dånar över fjärden någon timme. Sedan regnar det större delen av natten.
Det börjar bli en skön vana att alltid få slå läger intill vatten.


Dagens etapp blev 102km med en snitthastighet på 13,8 km/h.
Total sträcka 817km.

I morgon cyklar jag vidare mot Sundsvall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela