mikaelsvenssons.blogg.se

Under tre veckor i juli skall jag ta mig från Haparanda till Ystad på cykel. Jag kommer att följa Cykelspåret Ostkusten till stora delar & räknar med att hamna på en total sträcka av 2500km. Jag kommer här att dela med mig av äventyret före och under resan. Vad som kommer att ske med bloggen efteråt återstå att se. Har ni några frågor eller andra funderingar är det bara att skicka iväg ett mail på [email protected] eller kommentera inläggen. Jag svarar så fort jag kan i mån av tid & batteri. :) Trevlig läsning.

Helgasjön runt.

Publicerad 2015-06-28 10:01:38 i Cykling, Förberedelser Haparanda-Ystad,


Idag var det äntligen dags att söka mig in till Växjö för att hämta hem min cykel. Vad passade väl då bättre än att få ett träningspass på min blivande reskamrat.
Frun var inte svårövertalad på en dag i cykelsadeln & vi bestämde oss för att ta oss runt Helgasjön.

För att effektivisera det hela fick det bli att cykla de dryga 3 milen in till Växjö på min mtb. Där kvitterade jag ut min blivande reskamrat mot mtb:n som nu får en välbehövlig storservice & kommer att stå fit for fight i garaget när jag kommer hem från cykelsemestern.

Resan in till Växjö avlöpte utan några konstigheter förutom att växlarna på mtb:n levde sitt egna liv & kedjan dansade vilt över de bakre kransarna så fort jag försökte lägga lite kraft i tramptagen. Men eftersom detta inte var något träningspass i den vanliga bemärkelsen & målet var snarare att inte komma upp i puls & än mindre närma mig mjölksyra i benen, så gick det ändå hyfsat bra. Det svåraste var att försöka få frun att hålla igen på farten. Varje gång jag påtalade att det inte var frågan om något hårt träningspass utan snarare lite "myscykling". 
-"Tänk att du är på cykelsemester", försökte jag. Det enda svaret jag fick var;
-"Det går inte, det är av eller på som gäller i mina ben." Sedan skrattade hon och drog iväg framför mig ännu en gång. Hon har verkligen fått intervallträning idag. :)

En & en halv timme senare var vi framme i Växjö & kunde plocka ut cykeln. En cykel som såg helt annorlunda ut än när jag lämnade in den. En helt ren hybridcykel hade nu förvandlats till en fullblods-packåsna med "punkteringssäkrare" däck, skärmar, pakethållare & hållare för väskor fram & bak. En cykelpendlares dröm tänkte jag när jag rullade ut cykeln på gatan. 
Eftersom det har varit en massa strul med väskorna jag beställde, där Rydhs leverantör inte kunde leverera väskor i samma färg fram och bak, så slutade det med att endast väskor bak har beställts hos Rydhs Cykelaffär. Tyvärr kommer inte dessa förrän på måndag eller tisdag.
Framväskor samt styrväska har istället införskaffats på Outnorth i Växjö. Dessa hämtades efter att jag hämtat ut cykeln. På Outnorth passade jag även på att skaffa ett nytt förstahjälpen-kit. Något som jag inte vill vara utan på en sådan här resa som ligger framför mig.
Utanför butiken stoppade jag styrväskan i den ena sidoväskan & hängde sedan dit dem bak i stället för fram för att få en bekvämare cykling. 
Rydhs cykelaffär, Växjö.


Vid det här laget sög det ordentligt i magen & det var hög tid för lunch. Färden fortsatte därför ett par hundra meter nedför Storgatan till Coretto där en härlig räksallad inmundigades medan Sofia valde en bakpotatis.

Efter matpausen var det äntligen dags att få prova på min hybrid på riktigt efter förvandlingen. Redan på cykelvägarna ut ur stan mot Sandsbro kändes det att cykeln hade blivit betydligt tyngre. I ärlighetens namn så var det nog en blandning av ökad vikt & att det var längesedan jag cyklade ordentligt på hybriden. Jag är helt klart bortskämd med mtb:ens låga vikt.
Från Sandsbro bar det sedan av mot Rottne på dagens mest trafikerade väg. Cykeln kändes fortfarande ovan & upp till Stojby badplats kändes det som om det var konstant uppför. Därifrån är det cykelväg den sista biten till Rottne. Eftersom min vattenflaska nu var tom svängde vi in mot Rottne & stannade vid Rottne motorverkstad, där jag vet att det finns cykelfolk, för att fylla på flaskan. Av cykelfolket syntes inget, vilket kanske inte är så konstigt på en lördag. Däremot fanns en vänlig mekaniker i verkstaden som glatt fyllde på min flaska med friskt vatten.
Nu fortsatte färden mot Åby & den mest kuperade sträckan för dagen. Cykeln började kännas bekväm & benen var fortfarande tunga. Frun fortsatte med sitt intervallcyklande & drog i väg någon kilometer för att sedan stanna & vänta in mig. Hon cyklade sedan med mig en liten bit innan hon på nytt drog iväg. Strongt gjort med tanke på att hon hela rundan cyklade på sin mtb.
Sofia under ett kortare stopp utanför Rottne.


Väl framme i Åby, tog vi den obligatoriska vägen förbi Sveriges sydligaste sluss. Förvånat hör vi hög musik när vi närmar oss slussen & längs med den lilla vägen står bilarna tätt parkerade. Väl nere vid slussen är det full aktivitet & på sen står 3 tjejer i 7-8 årsåldern och framför en gammal schlagerdänga. Vi blir snart informerade om att i dag pågår Åby Slussfestival. Solen skiner, människor är glada & till kvällen väntar dans nere vid slussen. Hade detta inträffat under resan hade det inte varit ett svårt beslut att slå läger för dagen. Men nu var det vara att trampa vidare mot Ör.
Åby slussfestival.


Väl i Ör cyklade vi bort till byns lantcafé, köpte oss varsin glass & slog oss ner ute på en bänk. Efter en stunds vila var det dags att cykla den sista dryga milen hem. Jag kände mig kall & stel hela vägen, & cyklingen var allt annat än bekväm. Det var uppenbarligen ingen bra idé att svettig kyla ner sig med glass, särskilt när sommaren nu visade sig från samma tråkiga sidan som den gjort hela säsongen hittills. Mörka moln tonar upp sig på himmeln & frågan är om vi skall hinna hem innan regnet börjar att strila ner från himmelen. 
Jodå, vi klarade oss från regn men vi kom däremot inte hem. I den sista backen innan Moheda blir vi omkörda av David & Mia, som glatt kör jämsides med Fia uppför backen med glada tillrop. Väl på toppen ropar dom & fråga om vi vill ha kaffe & saffranskaka, något vi inte var sena att tacka ja till. Så istället för att avsluta rundan hemma sitter vi snart på Davids & Mias altan & frossar i oss sötsaker under mycket trevliga former.
Härifrån var det sedan inga problem att rulla den sista kilometern hem. Dessutom via den lokala matvaruaffären för att införskaffa det som saknades hemma för att avsluta dagen med tacos efter varsin varm dusch.
Glasstopp i Ör.


Dagens cykling blev 75,3km med en snitthastighet på strax under 19km/h. Effektiv tid i sadeln blev 3h 56min.




Kommentarer

Postat av: UTE

Publicerad 2015-06-30 08:31:34

Hej och lycka till på turen! Själva gjorde vi en härlig tur från Treriksröset till Smygehuk med start den 19 maj och målgång den 10 juni. Mötte fyra långfärdscyklister längs resan och alla var utländska cyklister. Vi samlade även in pengar till prostatacancerforskningen och har fram tills idag fått in 166 000 kronor och har kontot öppet till den sista september.
Önskar dig en god tur!
Peter& Ulf

Svar: Hej.
Vad kul att ni har hittat hit.
Faktum med att jag följde er resa via Instagram.
Hur går jag tillväga om jag vill skänka en slant till insamlingen?
Med vänlig hälsning,
Mikael.
Mikael "Svizze" Svensson

Postat av: Mikaela Amritzer

Publicerad 2015-07-10 21:47:44

Vilken häftig resa du ska göra! Jag är imponerad, avis och övertygad om att det kommer gå hur bra som helst. Önskar dig all lycka genom vårt vackra land, kommer följa dig såklart genom bloggen och cykla inte vilse, jag behöver dig till Norrlandsturerna i höst ;)

Svar: HaHa, jag tror jag skall reda ut att hitta hem. Jag besitter en viss rutin på det. ;) Kul att du följer. :)
Mikael "Svizze" Svensson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael "Svizze" Svensson

Motionerande cyklist & löpare som för tillfället laddar för 250 mil cykel mellan Haparanda & Ystad. Häng med på Instagram för fler bilder & kortare uppdateringar. Nickname: @svizze

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela